Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtlands eget Tea party

I 37 år har Brunkullans te värmt länets tedrickare.

Nu vill företaget växa och erövra resten av Sverige och världen.

– Ambitionen är att växa. Självklart, säger Martin Alfredsson, vd.

Annons

Historien om Brunkullans te började 1977. Anita Gulliksson drev Kafé Brunkullan i centrala Östersund och bestämde sig för att hon skulle ha ett eget te. Hemma på kammaren tog hon fram den första teblandningen som fortfarande är den som säljs mest.

I dag håller man till i lokaler i Odenskog. Teet blandas inte längre i Östersund utan det görs i Tyskland.

– Vi kallar det lokalförädlat. Inte lokalproducerat, säger Martin Alfredsson, vd för Brunkullans te. Han är svärson åt Anita Gulliksson (gift med Anitas dotter, krögarprofilen Fia Gulliksson).

Kartonger med det färdiga teet skickas från Hamburg upp till lokalerna i Odenskog där de antingen skickas vidare eller packas om i olika förpackningar.

– Vi skulle kunna ha all hantering i Tyskland så klart. Men vi vill ha kvar kontrollen här i Östersund för att kunna hålla kvaliteten, säger Martin.

Brunkullans te finns i de flesta större matbutiker i länet. Men än så länge säljer man via grossist till butikerna och inte via exempelvis Coops eller Icas centrala inköp.

– Vi har ju planer på att komma in centralt med Ica och Coop. Men man måste räkna på det så att det går ihop. Det är inte alldeles lätt, säger Martin Alfredsson som kommer från en helt annan värld än te- och kafévärlden. I grunden är han etnolog och har tidigare jobbat på Jamtli.

Med sig har han Elin Heinerud och Mattias Nilsson som båda jobbar halvtid. Mattias jobbar mest med paketering medan Elin tillsammans med Martin sköter kundkontakterna.

Innan Fia Gulliksson tog över bolaget runt 2007 så såldes blygsamma volymer av Brunkullans te. Sedan dess har omsättningen mer än fördubblats. 2012 redovisades en omsättning på 1,6 miljoner kronor. Det är fortfarande ett litet tal och Brunkullans te är en minimal aktör bland tevärldens giganter.

– Ambitionen är att växa. Självklart, säger Martin Alfredsson.

På en stor Sverigekarta sitter små färgglada nålar som markerar var Brunkullans te säljs. De flesta nålar finns i Jämtland och Härjedalen. Men rätt många har också börjat dyka upp i Stockholm.

– Vi finns inte så mycket i södra Sverige än, säger Elin Heinerud.

Sedan starten 1977 har Brunkullans te producerat allt fler tesorter. I dag finns fortfarande originalblandningen kvar samt ett ytterligare tiotal sorter. Bland annat hipsterfavoriten Chai (som man gör Chai latte på) och olika isteblandningar.

Teerna har hela tiden varit på lösvikt. Men det ska bli ändring på det under våren.

– 75 procent av allt te som säljs i Sverige är på påse. Det är klart att vi vill komma åt den marknaden. Nu har vi tagit fram en påse som skiljer sig från de vanliga och är 100 procent återvinningsbar, säger Martin Alfredsson.

Små företag som växer kraftigt är ofta sårbara. De behöver kapital för att växa och drar på sig högre personalkostnader. Så många som 14 procent av så kallade tillväxtföretagföretag går i konkurs. För Brunkullans te är det en ständig avvägning mellan att öka sina volymer och att ha tillräckligt med pengar i kassan.

En sak är säker. Martin Alfredsson ser fram emot utmaningen att sprida jämtländskt te – som blandas i Tyskland – till övriga världen.

– Jag har alltid gillat siffror. Att driva ett företag är kul och ekonomi är något som jag skulle vilja läsa framöver, säger Martin Alfredsson.