Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesförare kräver att E 45:an rustas upp: Vägen är en katastrof

/
  • Peter Wikström säger att det är ett arbetsmiljöproblem för yrkesförarna att köra efter E 45:an mellan Strömsund och Östersund.Enligt Christian Jonsson,  som arbetar på Svevia  i Strömsund, ska Europa-vägen mellan Strömsund  och Östersund inventeras.karta: Kjell Nilsson-Mäki

Yrkesföraren Peter Wikström är mycket kritisk till E 45:an.
– Vägen är en katastrof och på vissa ställen livsfarlig. Någonting måste göras, säger han.

Annons

Strömsundsbon Peter Wikström har en lång erfarenhet som yrkesförare. Numera arbetar han som timanställd på KR Trafik och kör mestadels buss mellan Strömsund och Östersund.

Peter Wikström har reagerat kraftigt på Europavägens vägstandard. Han sparar inte på orden och säger att underhållet av vägen raserades någon gång på 80- och 90-talet.

– Jag kan vägen utan och innan eftersom jag har kört vägen yrkesmässigt sedan 1983. Vägen har spruckit sönder på flera ställen och det är dålig asfalt, säger Peter Wikström. På vissa ställen är det två decimeter djupa hjulspår i vägbanan. När det regnar är det livsfarligt.

Vägverket har sänkt hastigheten till 90 kilometer i timmen på vissa sträckor mellan Östersund och Strömsund.

Peter Wikström köper inte att det skulle vara för trafik- och miljösäkerheten.

– Hastighetssänkningarna beror på att vi har för dåliga vägar i inlandet. Det var många år sedan man lade ut ny vägbana efter 45:an. Jag tror man har lagt ned mer pengar på att byta skyltar än vad man har lagt ned i vägunderhåll de senaste 25 åren.

Till LT säger Peter Wikström att han inte vill skylla ansvaret på Vägverket – utan att det är en fråga för politikerna.

Att 45:an kallas för en Europaväg håller Peter Wikström inte med om.

– Vägarna söder om Dalälven är ju inte det här skicket.

Hur påverkas ni yrkesförare av vägen?

– Det är en stressfaktor att vägen är så dålig, ibland kan man inte hålla tidtabellen. Resenärerna klagar också över vägen.

Vidare säger Peter Wikström att under förra hösten kom en rapport från Vägverket konsult (numera Vectura) som visade att yrkesförarna i Norrlands inland var överrepresenterade när det gällde hjärt- och kärlsjukdomar till följd av dåliga vägar.

Under intervjun kommer Tage Wikström, pappa till Peter, förbi och säger sin mening:

– Man får yrkesskador när man åker efter den där vägen. Det är långt ifrån en Europaväg, säger han som kört buss sedan 1956.

Enligt Peter Wikström är vibrationerna en stor belastning – han anser att det måste till mer pengar så vägstandarden blir bättre.

– Det här är en arbetsmiljöfråga. Nu måste det ageras och mobiliseras i denna fråga.

Christian Jonsson, produktionsledare på Svevia i Strömsund (gamla Vägverket produktion), säger att det nu ska genomföras en inventering mellan Strömsund och Östersund.

I mitten på augusti ska inventeringen senast vara klar.

– Det gör vi för att höja standarden, säger Jonsson.

Peter Wikström tycker att inventeringen är ett sätt att förhala vägförbättringarna.

Mer läsning

Annons