Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi vill ha en saklig debatt om friåkningen"

Scandinavianfreeriders ser sig inte som en konkurrent till övriga skoterklubbar – utan som ett komplement.

Annons

Det medlemmarna i Scandinavianfreeriders vill åstadkomma är framför allt att föra en saklig debatt om friåkningen på skoter. I vintras pågick flera diskussioner om friåkningen och i mångt och mycket utpekades större delen av friåkarna ut som huliganer, förklarar Tomas och Micke Berntsson.

– Vi vill bemöta dessa påhopp med sakliga argument och underbyggda fakta och få till en mer nyanserad bild, säger Tomas.

För det är en bild de inte känner igen sig i och ser det därför som nödvändigt att förena alla friåkare för att deras talan ska komma fram.

– Vi vill framför allt påverka Nationella snöskoterrådet som påverkar myndigheter. De skotergrupper som representeras där tillhör främst en annan generation som främst nöjer sig med att åka på lederna, säger Tomas Berntsson.

– Vi vill att alla som vill åka i fjällen, oavsett om man är turåkare, skidåkare eller friåkare på skoter ska kunna göra det. Vi åker inte ut och pimplar och grillar i första hand utan vurmar för åkningen. Vi vill leka i pudersnön av precis samma anledning som skidåkare och snowboardåkare, säger han.

Den delen av skoteråkningen, som sker på områden där det är tillåtet, har inte kommit fram på ett sakligt sätt tidigare menar de.

Samtidigt vill de se till att friåkarna inser de problem de själva kan medföra och ta ett ansvar där. Det gäller bland annat att få förståelse för de förbudsområden som finns och att inte stora andra genom att använda högljudda slutburkar på skotern. Men de vill också få till nya lösningar

– Många områden hålls stängda året runt eftersom de under en viss period på året är känsliga och då vill vi jobba för ekonomiska lösningar som gör det intressant att öppna dessa områden under perioder där själva förbudet är onödigt. Ett sätt att ekonomiskt kunna administrera det kan vara genom att lösa dagkort för att få köra fritt inom ett visst område, säger Micke Berntsson.

Mer läsning

Annons