Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veteraner tog en sväng i vinterväglag

/
  • ”Jag kör en nollbil som det kallas för. Det innebär att jag testkör banan och kollar så allt står rätt till”, säger Bertil Edelkvist.
  • Efter skogsvägarna i Fyrås gick det fort... Foto: Jonas Ottosson
  • Här visar Karl-Bertil Ling upp sin Opel Rekord, årsmodell 1965.
  • Patrik och Bengt Lundquist, som hade åkt från Uppsala, kollade till sin Amazon innan de skulle starta.
  • Christer Göransson och Björn Sjunning, båda från Gävle, hade med sig en Ford Cortina Lotus, årsmodell 1965. ”Det gjordes 5 000 bilar totalt och jag tror inte det finns många kvar i världen. Bilen säljer jag inte under 500 000 kronor”, säger Björn Sjunning.

Utrikesrundan har blivit historisk. Helgens tävling var ögongodis för den som gillade klassiska rallybilar.
– Vilket lyft för rallyt, säger tävlingsledaren Sören Swahn.

Annons

I lördags var det återigen dags för den återkommande rallytävlingen Utrikesrundan i Hammerdal.

I år var det fler startande jämfört med tidigare år. Förra året kom ett 30-tal förare till start.

Men eftersom den historiska klassen valde att lägga en av sina tävlingar i Hammerdal stod 94 bilar på startlistan.

Tävlingsledaren Sören Swahn var lyrisk över det stora intresset.

– Det är första gången som den historiska klassen kör här och den här tävlingen ingår i deras rallycup. För oss är detta ett lyft för rallyt, säger han.

– När jag har talat med folk på orten så har intresset varit stort över att se på dessa bilar.

I bilhavet syntes det ett flertal Amazoner, PW:s, en Porsche 911, några Mustanger och en Saab Montecarlo.

Enligt Sören Swahn är årets upplaga av Utrikesrundan den största tävlingen som körs i Hammerdal på flera år.

– Det beror på att vi har ett bra rally och bra vägar.

De flesta av förarna som ställde upp i den historiska klassen hade åkt från södra Sverige.

Bilarna är från mitten av 1950-talet, men får inte vara nyare än 1981. Bildekalerna ska vara tidsenliga och detsamma gäller motorn.

– Det här växer och blir större för varje år. I dag finns det många historiska bilar. Detta har ökat med 100 procent sedan 1990-talet, säger Karl-Bertil Ling, som sitter i styrelsen för Rallyklassikerna.

Vid den stora bilparkeringen träffar LT Bengt och Patrik Lundquist (far och son). De har kört 60 mil från Uppsala för att ställa upp i den historiska klassen.

– Vi kör en Volvo Amazon, årsmodell 1968. Målsättningen i dag är att ta sig i mål, säger Bengt Lundquist.

Kartläsaren Patrik Lundquist förklarar att förutom att läsa vägen handlar det om att peppa föraren.

Förarna kör fyra specialsträckor – en sträcka på totalt 6,6 mil.

Mer läsning

Annons