Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skogsbolag vill se en satsning på Inlandsbanan

/
  • Flera stora skogsbolag vill köra mera timmer på Inlandsbanan. Men då krävs att banan rustas.

Rusta Inlandsbanan i Norrland. Det uppmanar flera stora skogsbolag i ett brev till regeringen.

– För oss handlar det om en kombination av ekonomi och miljö, säger Stellan Johansson, logistikansvarig i Norra Sverige för Sveaskog.

Annons

Stigande dieselpris i samband med ökad efterfrågan på biobränslen innebär en logistisk utmaning för Skogsindustrin.

Det finns stora skogsmarker i västra Norrland. Men de kunder som efterfrågar skogsenergi finns framför allt i Mälardalen.

– Marken blir mindre värd eftersom att transporten är så dyr. Det finns otroliga skogsvolymer längs Inlandsbanan, därför kan det bli en viktig pulsåder, säger Stellan Johansson.

Varje vecka skickar Sveaskog tåglaster från Dorotea till Hoting via Inlandsbanan och sedan vidare till Örnsköldsvik med hjälp av tvärbanor.

I ett samarbete med Norrskog försöker de köra fulla laster i båda riktningarna.

– Vi försöker lägga över mer ved på järnvägarna i norra Sverige. På så sätt kan vi skapa bättre miljöförutsättningar. Det ska rulla färre lastbilar, säger han.

Inlandsbanan är en viktig del i den strategin, enligt Stellan Johansson. Och förhoppningen är att så småningom kunna frakta laster från Gällivare till Dalarna.

– Järnvägens styrka ligger i medellånga distanser från 25 mil och uppåt. Kan vi utveckla logistiken kan vi ersätta en del av importen av skogsbränsle, säger han.

LT skrev nyligen att banverket anslog 70 miljoner förra året för upprustning av Inlandsbanan. Men enligt Ulf Eliasson, vd för Inlandsbanan ab, är den satsningen bara en början.

– Det fattas ungefär lika mycket för ett totalt nytt trafikledningssystem.

– Vi har flaskhalsar framför allt mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Där går det ingen godtrafik alls. Även mellan Brunflo och Sveg är bärigheten lägre än övriga sträckor, säger han.

Med skogsbolagens brev till regeringen finns det äntligen bevis för en reell efterfrågan på godsbana, menar han. Och det finns även diskussioner om att skogsbolagen är villiga att investera.

– Någon slags investering kan vi tänka oss. Det kan vara att brukarna får betala i förhållande till det gods man skickar. Inlandsbanan skulle kunna bli väldigt betydelsefull, säger Nils Nilsson, vd Norrskog.

Mer läsning

Annons