Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klagomålen ökar – Rotavdragen orsaken

/
  • Tvister om priset är den vanligaste anledningen till klagomål hos konsumentvägledaren när det gäller byggjobb. ”Man har kommit överens muntligt och sedan kommer fakturan och där står ett annat pris”, säger konsumentvägledaren Ingrid Krylén.Foto:  JAN ANDERSSON

Rot-avdraget och låga räntor göra att allt fler fixar hemmet. Men det gör också att antalet klagomål på hantverkare har ökat – betydligt.

Annons

Det konstaterar Konsumentverket, som har sammanställt statistik från landets konsumentvägledare. Och Ingrid Krylén, konsumentvägledare för alla kommuner i länet utom Strömsund, noterar precis samma mönster här.

– Tidigare var det bilar som låg i topp här, men nu har hantverk blivit större även här. 2008 tog vi emot 460 ärenden som rör hantverkssidan och boende. 2009 tog vi emot 563 stycken, säger hon.

Bilärendena har minskat i takt med att den ekonomiska krisen gjort att vi gör färre bilaffärer nu, spår Ingrid Krylén. Men finanskrisen går även att peka ut som rimlig förklaring till varför hantverksärendena ökade med tio procent i hela landet från 2008 till 2009, menar hon.

För regeringens införande av Rotavdrag på hantverkstjänster i hemmet tillsammans med de låga räntorna har fått svenskarna att fixa om rejält i sina boenden.

– Det har bytts väldigt mycket fastigheter nu också, då vill man ju gärna göra om hemma.

Men det är inte alltid kunden och näringsidkaren kommer överrens och då hör folk tillslut av sig till Ingrid.

– Priset är det vanligaste anledningen. Man har kommit överens muntligt och sedan kommer fakturan och där står ett annat pris.

– På andra plats bland kommer ”att jobbet aldrig blir klart”, och på tredje plats kommer fel i tjänsten.

För att minimera alla oklarheter har Ingrid Krylén ett tydligt råd till konsumenterna.

– Gör alltid upp skriftligt. Det finns enkla och bra avtal man kan skriva ut från internet, säger hon och tipsar bland annat om Boverket och Konsumentverkets sajt omboende.se.

Då finns det svart på vitt ett överrenskommet pris och ett datum för när jobbet ska vara klart.

– Annars har man inget bevis att gå vidare med till allmänna reklamationsnämnden eller tingsrätten i fall man kräver skadestånd.

Men det är inte alltid som näringsidkaren luras om pris och annat heller, säger Ingrid Krylén. Ibland kan det helt enkelt brista i kommunikationen och kunden har kanske inte tagit till sig all information.

– Det är inte alla gånger man lyssnar ordentligt på varandra när man verkligen vill ha ett jobb utfört.

Mer läsning

Annons