Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Heidi och Erik vill locka turister med ren luft och Vildmarksväg

/
  • Heidi och Erik van Elderen marknadsför Vildmarksvägen mot Europa. Projektet stöttas av länsstyrelsen och målet är att hemsidan ska stå klar i mars månad 2010.  Foto: Jonas Ottosson

Han kommer från Holland. Hon kommer från Tyskland. Nu ska paret Erik och Heidi van Elderen marknadsföra Vildmarksvägen mot Europa.

– Vi hoppas att regionen ska bli känd, säger Heidi van Elderen.

Annons

Erik och Heidi van Elderen träffades i Värmland, men bor sedan 2008 i Svansele.

Byn tio mil nordväst om Strömsund.

Det som lockade dem till norra Jämtland var den orörda naturen.

När paret körde bil runt Vildmarksvägen väcktes ett stort intresse.

Nu driver man ett marknadsföringsprojekt för Vildmarksvägens område (Strömsund, Gäddede, Stekenjokk, Vilhelmina och Dorotea).

– Vi började prata med många företagare i området och de tyckte att det var en jättebra idé. Vi tycker det är synd att det inte finns mer turister här. I Tyskland och Holland är den här vägen okänd, säger Heidi van Elderen.

Och fortsätter:

– Jag känner många i Tyskland som reser till Kanada för att andas ren luft, se naturen och björnar. Om de visste att det här fanns i Europa så skulle de åka dit.

Projektet går ut på att Erik och Heidi van Elderen ska designa en hemsida – www.vildmarksvagen.com.

Idén har presenterats för länsstyrelsen som är med och finansierar en del av projektet.

På hemsidan kommer företag i området runt Vildmarksvägen få chans att marknadsföra sig.

Målet är att vägen ska bli ett lika välkänt begrepp som Höga kusten, Lappland och Route 66.

Till LT säger Erik van Elderen att hemsidan ska stå färdig i mars månad 2010.

– Det hoppas vi alla fall, säger han.

Från början kommer det vara gratis att annonsera på hemsidan, men från och med augusti tänker Erik och Heidi van Elderen ta ut en avgift.

– Nästan alla företag (längs vägen) är intresserade av att marknadsföra sig på hemsidan, säger Heidi van Elderen och tillägger:

– Jag arbetade som journalist i Tyskland och har en del kontakter med tidskrifter. Tanken är att få ut lite pressmeddelanden.

Vad förväntar ni att marknadsföringen ska ge?

– Vi hoppas att regionen ska bli känd, säger Heide van Elderen.

– Och att mer folk vill bo här, säger Erik van Elderen,

Paret har varit i kontakt med Anna Gillgren, turistchef i Strömsund och Ulla Jonsson på Frostviksfjäll.

Heidi van Elderen berättar att responsen bara varit god.

Fotnot: Erik och Heidi van Elderen driver projektet via sitt företag Jättefin Design.

Mer läsning

Annons