Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett gemensamt namn för att fånga upp potentialen

/
  • ”Om vi gör en cirkel över regionen med ett avstånd på två timmars flygresa så bor det 240 miljoner människor i detta område. Jag är säker på att potentialen är enorm, men då måste vi göra oss kända i Europa”, säger Knut Berger, delprojektledare för turismsatsningen i det Mittskandinaviska regionprojektet. Foto: Erlend Malmo
  • Mittskandinaviska regionen. (Klicka för större bild.)
Karta: Kjell Nilsson-Mäki

Finns det vackrare natur än i Hotagen och Frostviken på den svenska sidan och Lierne och Röyrvik på den norska? Nu kan du vinna 5 000 kronor om du kommer på ett namn för detta område.

Annons

– Vi måste komma på ett namn som alla kan identifiera sig med, ett gemensamt destinationsnamn, säger Knut Berger.

Han är delprojektledare för turismsatsningen i det Mittskandinaviska regionprojektet.

Nu inviteras LT:s och NA:s läsare att komma med ett namnförslag.

Vinnaren får 5 000 kronor, men det kommer även att finnas tröstpriser för dem som är med.

– Sätt igång! Låt kreativiteten flöda på bägge sidor om gränsen, uppmanar Berger.

Varför vill ni ha ett gemensamt namn?

– Regionen är lång, 13 till 14 mil fågelvägen och många sysslar med turism. Vi behöver något som är gränsöverskridande. Ett namn som urskiljer sig i positiv bemärkelse, säger Berger.

Europeiska turister känner idag inte riktigt till den Mittskandinaviska regionen. Det bekymrar Berger och det är det han hoppas att turismprojektet ska råda bot på. I det sammanhanget är ett originellt namn viktigt, menar han.

– Om vi gör en cirkel över regionen med ett avstånd på två timmars flygresa så bor det 240 miljoner människor i detta område. Jag är säker på att potentialen är enorm, men då måste vi göra oss kända i Europa, säger Berger.

Han förstår att det inte är helt enkelt att hitta ett destinationsnamn som alla ställer upp på, men han räknar upp en del gemensamma saker som präglar regionen:

• Riksgränsen

• De stora sjöarna

• Den femte årstiden, vårsnön från 1 april och framåt.

• Stort rovdjursbestånd

• Flera nationalparker

– Det finns mycket att ta tag i. Riksgränsen är exempelvis en attraktion för många. De fördelar som gränsen utgör, ger oss möjligheter, menar Berger.

Han menar att turistnäringen måste göra ett grundligt förarbete innan den breda marknadsföringen drar igång.

– De måste ha ett bra svar på vad turisterna ska göra när de kommer. Ett rakt och bra svar här är allra viktigast, säger Berger, som samtidigt inte sticker under stol med att han har stora planer på att kunna utveckla regionen till Nordens bästa område för glada fjällvandrare.

Knut Berger har receptet på något som skulle kunna bli en succé.

– Bra planerade vandringsleder av internationell standard, säger han entusiastiskt.

Han menar att vandringssträckorna inte bör vara längre än 20 till 30 kilometer innan turisterna hittar någonstans att bo. Attraktiva sträckor håller turisterna i området i en vecka.

– Det måste finnas utbud både för familjer och för dem som vill gå väldigt långt. Det är möjligt att göra utan större investeringar i infrastrukturen.

Vi kan marknadsföra detta som vandringsleder i Europas finaste natur, säger Berger, som ser många fördelar med ett sådant koncept.

Knut Berger säger att det här kan öppna marknader för småleverantörer som i dag har det svårt. Han påpekar att det finns stor erfarenhet kring detta koncept runt om i världen, men det har inte gjorts några försök i Mittskandinavien tidigare.

Lederna kan också ha egna teman som exempelvis växtexkursioner, fokus på geologi och en led där man får lära sig mer om samiska sägner.

– Möjligheterna är stora. Men det krävs att det styrs upp på ett bra sätt. För ska vi få stadsborna till landsbygden, måste vi ha ett bra utbud precis som i städerna, säger Berger.

Han tänker bland annat på det stora utbudet Namsosborna har utanför sin stugknut.

Han bortser inte heller från att detta kan vara ett tema i namntävlingen som nu drar igång.

– Det är mycket att ta tag i, så vi hoppas att många låter kreativiteten flöda under den närmaste tiden.

Mer läsning

Annons