Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetslösa gör tidning så att andra arbetslösa får jobb

/
  • Cecilia Stener är den enda med tidningserfarenhet sedan tidigare, och när hon klev på projektet i vintras påbörjade redaktionen ett litet omgörningsprojekt av tidningen Jobbresurs.
  • Efter årsskiftet tog de arbetslösa själva över tidningen Jobbresurs där van vänder på konceptet med platsannonser. I stället är det arbetslösa som sätter in små annonser. Lena Eliasson, Helena Johansson och Cecilia Stener diskuterar nästa nummer av tidningen, som kommer ut i juni.
  • Lena Eliasson är utbildad kokerska, men är även väldigt konstnärlig, en egenskap som kommer väl till pass när tidningen tar form.

Alla idéer är goda när det gäller att söka jobb. Förra året startade ett lokalt företag en tidning där arbetslösa annonserar ut sina tjänster. Under våren tog de arbetslösa över helt och snart kommer deras andra nummer.

Annons

Det var förra sommaren som den lokala företagaren Thomas Östensson, som driver reklam och tryckeriverksamhet, drog igång projektet där man vände på konceptet med jobbannonser och i stället gjorde en liten tidning, Jobbresurs, där arbetslösa själva annonserar mot arbetsgivarna.

Efter ett halvår var det svårt ekonomiskt att driva produkten vidare.Då tog Kraftcentrum Närservice ekonomisk förening över.

Och i och med detta klev de arbetslösa även in som tidningsmakare. De är sju stycken som arbetar fram produkten men de jobbar alla i varierande grad, eftersom några av dem arbetstränar.

– Vi är tre–fyra stycken som jobbar med den hela veckan, säger Cecilia Stener.

Hon gick med i projektet februari och är den enda av dem som har jobbat i tidningsbranschen tidigare, bland annat på tjejtidningen Cosmopolitan och Lokaltidningen, som tidigare gavs ut i Strömsund.

Därmed har Cecilia med sin erfarenhet klivit in som en outtalad redaktionschef. Och tillsammans med de övriga gjorde de genast en del förändringar.

– Förut var det bara ett blad och det gav känslan av något som bara kunnat ramla ur en tidning. Vi ville göra den mer långlivad och tidningslik. Så nu består den av åtta sidor som även fylls av små artiklar och lite redaktionellt material för att skapa mer läsvärde, säger Cecilia.

Och redaktionsmedlemmarna hjälps åt med allt från att göra intervjuer, skriva artiklar, rita ihop tidningen och sälja annonser. Ingen av oss dem någon riktig erfarenhet från det, men Cecilia har snappat upp en del kunskap även där under åren.

– Det har gått bra och inför det här numret har vi egentligen råd att trycka göra tolv sidor nu, men då hinner vi inte riktigt med att fylla den med innehål, säger hon.

Basen i tidningen är de små omvända platsannonserna, där arbetslösa presenterar sig själva. Målgruppen är så många arbetsgivare i Strömsunds kommun som möjligt.

– Vi skickar ut tidningen till 800 företagare och en del andra personer, säger Helena Johansson.

Och produkten har fått ett positivt gensvar. Exakt hur många jobbsökande som fått jobb via dem har de inte statistik på.

– Men när vi ringer runt för att förnya jobbsöksannonserna så tackar en del nej eftersom de har fått jobb, säger Lena Eliasson.

Snart kommer tidningens andra nummer ut, i de arbetslösas regi. Projektet kommer pågå fram till mars nästa år.

Mer läsning

Annons