Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

480 lastbilar i stället för båt – när Havsnäs får vindkraftverk

Frakten av vindkraftverk till Havsnäs sker med cirka 480 lastbilar på landsväg från södra Sverige. Det rimmar illa med miljötänkandet tycker hamnchefen i Örnsköldsvik som hoppats att frakten skulle gå med båt.

Annons

Vägverket håller just nu på med en stor utredning kring hur vindkraften ska transporteras i landet. Troligtvis är projektet Havsnäs det första och sista där så många vindkraftverk färdas så långt längs våra svenska vägar.

– I dag skulle man nog inte ha gett en sådan dispens som i fallet Havsnäs. Den miljöutredning som gjordes då visade väl att det var lite lämpligare men i dag har vi en annan bild och nu gäller närmast lämpliga hamn när man ska göra sådana här stora transporter som stör mycket i trafiken, säger Lars Östman som är dispenshandläggare på Vägverket.

De 48 vindkraftverken transporteras från Danmark till hamnarna i Malmö och Göteborg. Vidare via olika stora och små vägar upp genom Sverige för slutlig destination Havsnäs, några mil norr om Strömsund. Vart och ett av vindkraftverken kommer i delar på specialanpassade lastbilar för att senare sättas ihop på plats. För att transportera varje verk behövs ungefär tio lastbilar.

För att jättetransporten ska vara möjlig krävs avancerad logistik och mängder med dispenser från Vägverket. För varje ekipage – lastbilarna färdas ibland i grupper om två eller tre – så krävs minst ett par varningsbilar framför och efter. Oftast krävs också ett eller två fordon som agerar vägtransportledare för transporten. Alla transporter sker nattetid för att orsaka så små störningar som möjligt i trafiken.

– Att de överhuvudtaget kan komma fram med de här transporterna bygger på att de kör nattetid. Det hade inte gått om de skulle köra på dagen, mitt i all semestertrafik och allt, säger Håkan Gunnarsson som är chef för Vägverkets enhet för transportdispenser.

Men att vindkraftverken transporteras på väg genom halva Sverige har inte varit självklart. En av kritikerna är Conny Salander, chef för Örnsköldsviks hamn och logistik AB.

– Det känns lite snopet att de tänker frakta dem på väg i stället. Det harmoniserar dåligt med miljötänkandet, säger han och menar att en effektiv sjötransport skulle varit skonsammare för miljön.

Conny Salander berättar att hamnen i Örnsköldsvik tog emot 18 lika stora vindkraftverk från tillverkaren Vestas förra året och att de då var väldigt nöjda med hamnens arbete.

Bolaget har efter det köpt upp mark och asfalterat stora ytor för att kunna ta emot och lagra ett stort antal vindkraftverk. Inför transporten av verken till Havsnäs så räknade hamnbolaget med att transporten skulle gå via hamnen Örnsköldsvik. Men så blev det alltså inte.

Anders Barne är vd på företaget Nordisk vindkraft som bygger anläggningen i Havsnäs. Han förklarar att de köpt en färdig lösning där danska Vestas – som tillverkar vindkraftverken – även ordnar transporten till slutdestinationen. Men han tillägger att Nordisk vindkraft ställer krav på att miljöhänsyn ska tas när det gäller transporterna. I det här fallet är han dock osäker på vilket som är miljömässigt bäst. Landvägen eller sjövägen?

– De har väl tittat på olika alternativ och det är ju i princip de som väljer vilket sätt som är bäst. Det här var nog mest kostnadseffektivt i just det här läget.

Mer läsning

Annons