Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viveka och Tom har rull på tillvaron

/
  • Viveka Andersson och Tom Edström, Hammarstrand, ett av länets mesta åkarpar.  Foto: Ingvar Ericsson
  • Tom Edström har haft fullt upp med att tömma sitt industrihus på inventarier efter utflyttade företaget plast- och plåtform.Foto: Ingvar Ericsson
  • Det här industrihuset på Hammarstrands industriområde köpte Bispgårdens Åkeri nyligen.Foto: Ingvar Ericsson
  • Tom Edström i sitt nyförvärvade industrihus som skall byggas om till lastbilsverkstad. Det är inte med tysta telefoner man i första hand sammanknippar Viveka och Tom.Foto: Ingvar Ericsson

Det som du just nu läser handlar om ett sambopar som torde tillhöra länets mera mobila. Viveka Andersson och Tom Edström, Hammarstrand, har tillsammans 30 bilar i form av 13 lastbilar, två mobila kranbilar, åtta taxibussar och fem taxipersonbilar.

Annons

De äger sina bilar i två separata åkeribolag. Tom driver lastbilsåkeriet Bispgårdens Åkeri AB och Viveka har taxiföretaget Viveka Andersson trafikentreprenader AB. Tom sysselsätter 15 personer på heltid och Viveka 18, varav några på deltid.

– Vi håller isär våra verksamheter.

Det enda som de båda bolagen har gemensamt är ett administrationsprogram hemma i datorn.

– Och sängen hemma.

Toms distrikt sträcker sig från Gävle i söder till Umeå i norr och Vivekas omfattar i första hand Bräcke kommun.

Tom Edström, 34, äger Bispgårdens Åkeri AB tillsammans sin far Roger Edström, som startade företaget och i dag är hälftenägare.

Verksamheten inleddes som ett allmänt lastbilsåkeri där Roger hade en bil som han så småningom lät unge Tom ratta och snart lät sonen köpa in sig i. Företaget gick så pass bra att åkeriet så småningom köpte ytterligare en bil.

Roger och Tom drev därefter företaget på tu man hand och med två bilar under fem år.

Så uppstod behov av en anläggsbil, som köptes med åtföljande behov av att anställa mera folk.

Efter hand har verksamheten vuxit och med hjälp av bilar med växelflak kan åkeriet i dag ta på sig i stort sett alla slags transporter.

I fjol breddades företaget när Bispgårdens Åkeri AB köpte Kenneth Zetterströms åtta bilar stora timmeråkeri i Stugun.

Därmed har Bispgårdenåkeriet inklusive de mobila kranarna 15 fordon. Den omfattande expansionen ställer krav. Sålunda har Bispgårdens 25 omsättningsmiljoner stora åkeri AB köpt industrimark i trakten av Bilprovningen i Hammarstrand för parkering, uppställning och omlastning.

För någon vecka sedan köpte bolaget även industrihuset efter Plåt- och plastform AB, som lämnat Hammarstrand för sydligare nejder.

Tom hyr i dag verkstadsutrymme av Janne Karlsson i Hammarstrand. Detta samtidigt som man bygger om det nya industrihuset till lastbilsverkstad.

Huset skall få nya portar och takhöjden måste ökas med tre meter till 6,5 meter.

Tom ägnar tillsammans med sina chaufförer väldigt mycket tid åt verkstaden och det som de inte hinner med själva lejer de i första hand bort till LVS, Lastvagnsservice i Stugun.

Bispgårdens åkeri kommer i år att ha investerat runt åtta miljoner kronor i nya bilar och lokaler.

Viveka Andersson, 35, har under senare år figurerat i LT i en rad rapporter kring taxiverksamheten i Bräcke kommun.

Hon inledde sin åkarkarriär för fem år sedan med tre bilar i Kälarne och samarbetade då med Taxi Bräcke som hon köpte två bilar av. Hon utökade snart verksamheten med ytterligare en bil.

2008 gjordes en ny taxiupphandling i Bräcke kommun och som Viveka vann. Att hon tog hem den fem plus två år långa entreprenaden ledde till att hon i sitt snart fyra år gamla bolag Viveka Andersson trafikentreprenader AB köpt ytterligare elva bilar.

Hennes fordonspark omfattar i dag åtta bussar och sju personbilar som rullar i Bräcke kommun. I sin verksamhet sysselsätter Viveka 18 personer och omsätter närmare elva miljoner, främst på fasta offentliga transporter.

– Även om det av tradition är ett ständigt krig i taxibranschen är det ändå betydligt enklare för mig än för Tom, som inte har några löpande fasta avtal utan hela tiden måste jaga nya uppdrag och hitta nya kunder.

– Han är faktiskt på så sätt mera en traditionell taxiföretagare än vad jag är, säger Viveka.

Mer läsning

Annons