Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen säckar ihop av den tunga trafiken

/
  • ”Vägen har blivit sämre och sämre för                 varje dag som gått”, säger brevbäraren Ingrid Aldén, Ammer. Den tillfälliga tunga trafiken leder till att vissa grussträckor håller på att säcka ihop.Foto: Ingvar Ericsson
  • Den här sortens trafik trängs just nu på vägen Överammer-Ammer och vägen klarar inte belastningen.
  • ”Jag kör här en-två gånger i veckan och vägen har blivit sämre varje gång”, säger sopbilföraren Tommy Westman, Grönviken, Bräcke. ”Det var dålig tajming att ge sig  i kast med tunnelrenoveringen just nu. På sommaren hade det säkert gått bättre”.

Att den nu och några veckor framöver pågående renoveringen av tunneln genom Stadsberget, Krångede, väster om Hammarstrand, har tvingat Vägverket att stänga av riksväg 87 på platsen har förorsakat konsekvenser för de alternativa färdvägarna. Den mycket tunga trafiken har lett till att vissa grusvägsträckor helt enkelt håller på att säcka ihop.

Annons

Mest illa däran är grusvägsdelen av sträckan Överammer-Ammer via Färsån.

I normala fall kör timmertradarna och andra tunga fordon ner till riksväg 87 via den asfalterade vägen mellan Överammer och Selsviken. Nu tvingas de köra rakt fram i Överammer för att komma till Ammer och vidare mot Hammarstrand.

Detta har fått till följd att vägkroppen på vägen mellan Överammer och Ammer, som inte är dimensionerad efter den allra tyngsta trafiken, efter senaste tidens mildväder och ymniga regnande helt inte pallat för trycket.

Vägen är tydligt skadad och det är djupa spår där trafiken går.

– Det har blivit värre och värre för varje dag som gått, säger brevbäraren Ingrid Aldén, Ammer, som kör vägen dagligen.

– Vägverket har fyllt på grus på de värst ankomna ställena, men det har inte förslagit långt.

– Det här torde bli mycket kostsamt att reparera.

LT åkte sträckan i fredags när vädret var klart och det rådde ett par minusgrader och varvid problemet visade sig med all önskvärd tydlighet.

Vägverkets informationschef i Härnösand, Lennart Hellsing, konstaterar att problemet inte är någonting man kan göra något åt just nu och det hade gått bättre med en normal vintertemperatur.

– Om det här bara hade gällt personbilstrafik hade problemet varit försumbart. Ofta går skador som man kan se med blotta ögat hyvla bort, men frågan är om det i det här fallet hänt någonting djupare ner i vägen.

Det är Vägverket som godkänner trafikomledningar.

Den entreprenör som utför vägarbeten kan inte på egen hand dirigera om trafik.

Vägverket har genom skyltning gjort vad de kunnat för att förmå den tunga trafiken att färdas vägen Höglunda-Kälarne-Ragunda.

Till saken hör att det samtidigt som tunnelrenoveringen pågår en omfattande renovering av vägen mellan Stugun och Skyttmon via Mårdsjön och som gör att trafiken av ren omsorg om det egna fordonet väljer att köra den asfalterade vägen förbi Överammer.

För att åka mellan Stugun och Hammarstrand/Bispgården går trafiken nu nu och några veckor framöver via antingen Höglunda-Kälarne-Ragunda med möjlig avstickare Koviken-Krångede, eller Selsviken-Överammer-Färsån-Ammer.

Mer läsning

Annons