Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre meter hög budda på väg till Bispgårdens meditationscenter

/
  • Fasadmålningen av meditationscentret är slutförd och den tidigare tämligen skamfilade byggnaden strålar åter i östra Bispgården.
  • Munkservicepersonen Tui, som just nu har i uppgift att se till att meditationscentret hålls prydligt, visar den plats där den nya buddan skall stå. Altaret på bilden flyttas upp en våning till munkvåningen.
  • Ungefär så här lär den nya budda se ut som är på ingång till Bispgården.  Foto: Ingvar Ericsson
  • Det här är munkpodiet i meditationscentrumets andaktssal. På podiet skall munkarna sitta och bland annat bidra till välsignelsen av dem som sitter på golvet.
  • Fasadmålningen av meditationscentret är slutförd och den tidigare tämligen skamfilade byggnaden strålar åter i östra Bispgården.
  • Mer än så här kommer de särskilda munkrummen inte att målas och smyckas
  • Thailändska staten har bidragit till utsmyckning av centret.

Inom kort anländer en transport av sällan skådat slag till Bispgården. Kung Chulalongkorns meditationscentrum i Bispgården får i slutet av oktober får en fullstor buddastaty för inomhusbruk.

Annons

Statyn blir runt tre meter hög och överdragen med bladguld.

Den håller just nu på att tillverkas i ett tempel i Bangkok, Watrakang, varifrån den skall föras hela vägen till Bispgården.

Där skall den ställas på paradplats i den meditationssal där man i dag har ett provisoriskt altare.

Buddarummet, meditationstemplets innersta och mest heliga sal, innehåller ett särskilt munkpodium, så långt att det täcker rummets ena långvägg.

Det provisoriska altaret skall flyttas upp till övervåningen, den våning där centrets munkar bor och sköter sina meditativa övningar.

Det är lite svårt att få fram några mera precisa detaljer kring den budda som är på gång till Bispgården.

LT har till exempel förgäves försökt få fram bilder från den pågående tillverkningen.

Meditationscentret i Bispgården för utåt sett en mycket tystlåten tillvaro och det är svårt att för en utomstående att få något egentligt grepp om vad som sig där tilldrager. Huset har hyst munkar under sommaren, men dessa har nu lämnat platsen.

En munk är på ingång och just nu bor en tillrest thailändsk munkserviceperson med uppgift att städa, sköta templets skick, laga munkarnas mat och svara för deras överlevnad.

En buddistmunk får som bekant inte laga sin egen mat. Enligt regelboken skall munken företa förmiddagspromenader ute i samhället och erbjuda välsignelse. Som tack för att man blir välsignad har man rätt att ge munken mat.

Den sålunda erhållna maten tar munken hem till assistenten som får laga till den.

Om det här inte fungerar eller mat tillförs på annat sätt löper en rättänkande munk faktiskt risk att svälta ihjäl…!

Det tycks vara bestämt att centret i år skall ha en övervintrande munk på plats.

Det pågår förhandlingar mellan centret/föreningen Kung Chulalongkorns minne om att en engelsk munk, eventuellt ytterligare en eller två, skall vinterbo i centret under minst tre månader.

Enligt Chulalongkornföreningens talesman, Sommai Pongrothai, Uppsala, kommer munken/munkarna i november.

Vid den tiden skall den nya buddan vara på plats och tanken är att munken skall svara för invigningsceremonin.

Den utvändiga målningen av centret är slutförd och invändigt har man inte målat mer än munkarna föreskrivit, det vill säga många av väggarna är helt omålade.

En detalj som det talas tyst om i de här sammanhangen är ekonomin.

Buddan skall enligt uppgift betalas av samma thailändske general Teetah, som även tillsammans med thailändske Coca-Colachefen Chetta Thanaiaro bidragit till Bispgårdencentrets tillkomst.

Planer finns även på en utomhusbudda ute på gårdsplanen.

Mer läsning

Annons