Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stugun–Skyttmonvägen byggs om för 30 miljoner

/
  • Här kommer ett gott exempel på den sortens fordon som i mängder och för SCA/Jämtlamells räkning trafikerar sträckan Skyttmon-Mårdsjön-Stugun.Foto: Ingvar Ericsson
  • Det är just nu stundtals trångt på vägen mellan Stugun och Skyttmon. Foto: Ingvar Ericsson
  • Dumperföraren Bengt Larsson, Krokom, vägbyggets platschef, Skanskas Andreas Pettersson, Östersund, och grävmaskinisten Kjell Friberg, Brunflo, är några av alla dem som jobbar på att den restaurerade vägen Stugun–Skyttmon via Mårdsjön skall vara klar om ett år.
  • För drygt 30 miljoner kronor skall den på senare tid ökända vägen mellan Stugun och Skyttmon åter bli väg.

Trafikantsmärtan kommer att bli tämligen kortvarig kring den drygt 30 miljoner kronor omfattande och efterlängtade ombyggnaden av den tre mil långa vägen mellan Stugun/Kompaniet och Skyttmon.

Annons

Vägkroppen är nämligen i så pass gott skick att det räcker med bara ett kortvarigt våld på vägen inför den asfaltering och förstärkning som skall vara slutförd om ett år.

Åt själva vägbanan görs ingenting förrän i juni.

Då börjar man med att bygga upp vägen 80 centimeter på sträckan Kompaniet–Mårdsjön, som skall asfalteras.

Sträckan Mårdsjön–Skyttmon förblir en grusväg, men skall renoveras och beläggas med ett 17 centimeter tjockt gruslager.

Den nödvändiga förberedande trädröjningen utfördes i somras och sedan i början av augusti pågår det mycket omfattande arbetet med att rensa vägkanter, bredda terrasser och bygga dräneringar.

På hela sträckan kommer ett 90-tal vägtrummor att bytas ut.

För den omfattande materialåtgången kommer projektets entreprenör, Skanska, att öppna en bergtäkt utanför Mårdsjön, tillhörig Kjell Bohlin.

– Det här en mycket tungt belastad väg och här går väldigt mycket tunga transporter, främst timmerbilar till SCA/Jämtlamells såg i Stugun, säger Skanskas platschef, Andreas Pettersson.

Arbetet med vägkanter och diken engagerar just nu sju grävmaskiner, två dumpers och fyra lastbilar.

Stugun–Skyttmonvägen via Mårdsjön är det näst största vägbygget som pågår i östra länsdelen just nu.

Ett betydligt mera omfattande bygge är ombyggnaden av vägen Revsund–Våle via Herrevadsströmmen och som LT tidigare rapporterat mer ingående om.

Mer läsning

Annons