Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sorgebarn i öst rustas för 50 miljoner

/
  • Joel Dahlqvist, Håsjö, skogsmaskinförare hos Ansjö skogsröjningar, Kälarne, röjer skog längs hela den tre mil långa vägen mellan Kompaniet/Stugun till Skyttmon för den omfattande renoveringen av sträckan. ”Det är gott om navkapslar i skogen längs vägen”, berättar Joel. Till alla släktforskare; Jodå, Joels pappas farbror var mycket riktigt skidåkarlegenden Alfred ”Håsjö-Dahlqvist”. Foto: Ingvar Ericsson

Nu är det igång, projektet att göra anständig väg av ett av östra länsdelens mera omsusade kommunikativa sorgebarn, den tre mil långa sträckan mellan Kompaniet/Stugun och Skyttmon. Prislappen är respektingivande: 50 miljoner kronor.

Annons

Det mera precisa priset är ännu inte klart.

Någon entreprenör är ännu inte antagen. Anbuden öppnas nästa vecka.

Förberedelserna för bygget har pågått sedan någon månad tillbaka och det omfattande projektet har nu inletts med att skogen röjs vid sidan av vägen.

Den nya vägen, som i huvudsak följer den nuvarande sträckningen, blir asfalterad mellan Kompaniet och Mårdsjön.

Mellan Mårdsjön och Skyttmon bjuds trafikanterna en, jämfört med i dag, uppgraderad grusväg.

Vägsträckan, som i dag har en något varierande bredd, får en enhetlig bredd av sex meter och ska vara invigningsklar i oktober 2010.

– Man måste medge att det här är ett mycket omfattande jobb, säger Vägverkets projektledare, Maijid Nasrollah, Härnösand.

– Svaga partier kommer att grävas ur och ersättas med bättre material.

Vägverket har sökt, men nekats EU-stöd för bygget.

– Vägverket har gått in och ordnat de pengar som fattas.

Det har, enligt vad LT erfar, gjorts gällande att den nu påbörjade renoveringen har ett samband med SCA:s övertagande av Jämtlamellsågen i Stugun, ett sågverk som ökat den tunga trafiken på vägnätet i Ragunda kommun och satt det östjämtska vägnätet på hårda prov.

– Det här handlar visserligen om att bättra på vägens bärighet för att den ska kunna trafikeras året runt, men sågens behov har inte haft någon avgörande betydelse, säger Nasrollah.

– Och i år har vägverksregionen fått extra pengar i form av regeringens så kallade närtidssatsning och som det här jobbet få ta del av.

Mer läsning

Annons