Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska skördaren bärgas

/
  • Med virke som underlag läggs ett halvmetertjockt lager jord för att skapa en hållbar transportväg.Foto: Ingvar Ericsson
  • Martin och Bo Sjöberg, Brynjegård, arbetade i måndagens kyla med vägen till den havererade timmerskördaren.Foto: Ingvar Ericsson
  • Den havererade timmerskördaren har under de senaste dagarna sjunkit ännu      längre ner i myren.  Foto: Ingvar Ericsson
  • En åtta meter bred och 200 meter stor matta av virke har lagts ut på myren där räddningsmaskinerna och därefter timmerbilarna ska köras.Foto: Ingvar Ericsson
  • – Det finns tre saker som man som skogsmaskinförare alltid är väldigt ängslig inför och det är kraftledningar, sankmark och vattendrag, säger Peter Hammar som körde skördaren när olyckan inträffade.Foto: Ingvar Ericsson

– Länge leve smällkylan!

Just nu gläder de sig över temperaturen, den skara som laddar för bärgningen av den 25 ton tunga timmerskördare som förra veckan välte och sjönk ner i ett vattenhål i en myr norr om Brynjegård i västligaste delen av Ragunda kommun.

Annons

Någon liknande bärgning har i modern tid inte ägt rum i vårt län.

Ingen vet egentligen hur det skall gå till.

Bärgningens samordnare, Staffan Jämtgård, Jämtzäta, Stugun, hoppas och räknar med att själva lyftet skall gå att genomföra genom att två 25-tons grävmaskiner lyfter och en tredje maskin drar.

Inför lyftet kommer man att försöka sänka vattennivån kring krandelen så att maskinens arbetskran kan monteras loss.

Därefter säkras maskinen så att den inte sjunker mera och varefter man bygger ett tält över den och smälter isen med en värmekanon.

– Nu sitter den nämligen fast…!

Sedan LT förra veckan besökte olycksplatsen har en bandtraktor plogat av området och den närmaste ytan kring maskinen har vattnats för att skapa tjockare och mera bärkraftig is.

Tre fullastade timmertradarekipage har körts till platsen och virket har lagts ut i form av en åtta meter bred och 200 meter lång väg.

Just nu är Martin och Bo Sjöberg, Brynjegård, i färd med att med hjälp av dumper och bandtraktor täcka hela den långa stockvägen med ett halvmetertjockt lager jord som skall få frysa till och skapa en väg som håller.

Man lägger ett extra kraftigt lager runt den havererade skördaren för att ge grävmaskinerna någonting att stå på.

Något tidsschema för arbetets fortsättning gick på måndagen inte att ange.

Under söndagsdygnet rådde 30 – 35 minusgrader i området.

Värmaren till grävmaskinens motor krånglade, något som visserligen fördröjde arbetet en smula, men som samtidigt tillät kylan att tränga ner.

Sedan i onsdags och fram till i lördags har den havererade maskinen sjunkit ytterligare ner i dyn.

Sjunkningen upphörde under söndagskvällen när isen höll fast maskinen.

Staffan Jämtgård har åtagit sig bärgningsuppdraget med största ödmjukhet:

– Jag vet att vi kommer att klara det här.

– Frågan är bara hur och när.

Mer läsning

Annons