Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rastplatser vid riksväg 87 står halvklara – mitt i turistsäsongen

/
  • Från en särskild ramp över ett stup vid rastplatsen i Bispgården är utsikten över Indalsälvens dalgång mycket vacker. Men utsikten får trafikanterna vänta på.
  • Stoppskyltar och gråsuggor hindrar att rastplatserna i Bispgården används.

Just nu, när turisttrafiken är som allra tätast genom vårt län, står två ytterligt välbelägna och turiststråknära halvbyggda rastplatser och bara samlar vägdamm. Där trafikanterna av Vägverket skulle erbjudas en av länets häftigaste rastplatser, vid riksväg 87, strax väster om Bispgården, finns bara en tom grusplan.

Annons

Stoppskyltar och betongsuggor hindrar att de används.

Orsak: Det ytterligt påkostade bygget av en ny väg med ny sträckning med fem broar och en järnvägsviadukt mellan Döda fallet och Bispgården sprängde kostnadsramarna.

Sträckan färdigbyggdes för ett par år sedan och skulle få tre rastplatser där den vägfarande publiken skulle få njuta av utsikten över Indalsälvens dalgång förbi Bispgården.

En av platserna färdigställdes och fungerar i dag förträffligt.

En annan av de tre platserna skulle bli en ikon och där Vägverkets kreatörer tänkte sig att bygga en ”top of the line”-anläggning med lekplats och en rad andra besökarvänliga faciliteter.

Marken schaktades och det kördes på stora mängder grus inför bland annat en asfaltering.

En utstickande detalj var en brygga som byggdes ut över stupet ner mot älven och där rastplatsens besökare skulle kunna gå ut och från hög höjd njuta av den granna naturen.

Den nya vägsträckningen inklusive en rejält uppsnyggad genomfart genom hela Bispgården blev kostsam att bygga.

På prislappen för projektet läser man runt 150 miljoner kronor.

Fina rastplatser i turistlänet Jämtland är en bristvara samtidigt som det råder ett ständigt behov av bärighetsuppgradering och underhåll.

– Så snart som en rastplats tas i bruk börjar den kosta pengar i form av diverse underhåll och renhållning och då kostnaden för vägbygget blev större än planerat togs beslutet att lägga de planerade rastplatserna i malpåse, berättar Vägverksregionens informatör Lennart Hellsing, Härnösand.

I det nya vägprojektet deltog även Ragunda kommun, främst i samband med uppsnyggningen av genomfarten genom Bispgården.

Kommunen har ännu inte slureglerat detta åtagande inför Vägverket och enligt uppgift till LT häftar kommunen i en runt två miljoner kronor stor skuld till verket.

– När det ekonomiska läget lättar och bland andra Ragunda kommun betalat sin insats i vägbygget kommer de två i dag stängda rastplatserna sannolikt att göras klara.

– För närvarande prioriterar vi våra satsningar i länet där vägnätet är som sämst.

Någon tidsplan för ett slutförande av rastplatserna i Bispgården finns inte.

Mer läsning

Annons