Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öronbedövande renovering pågår i Stadsbergstunneln

/
  • David Dahlin Arbrå, sandblästrar tunnelväggarna för att betongen senare skall få gott fäste. Foto: Ingvar Ericsson
  • Mattias Olsson, Järvsö, vid en liten del av de betong- och stenmassor som lossgjorts från Stadsbergets tunnelväggar.

Trafikanterna på riksväg 87 mellan Hammarstrand och Stugun får räkna med att vägen kommer att förbli avstängd i minst tre veckor till.

Annons

Detta på grund av det pågående invändiga renoveringsarbetet i vägtunneln genom Stadsberget vid Krångede.

LT besökte häromdagen arbetsplatsen där aktiviteten är omfattande. Nyligen har entreprenören Peab avslutat arbetet med att knacka och spetta tunneln invändigt för att lossgöra lösa stenar och gammal betong och nu är man inne i nästa fas av arbetet.

Under ett öronbedövande dån är man just nu i färd med att sandblästra hela tunneln och på några ytor borra fast fästen för ett skikt av dräneringsmattor.

Nästa fas blir att spruta hela tunneln med fiberarmerad betong. Arbetet underlättas av det rådande mildvädret.

– Om det blir kallt måste vi täcka berget och värma för att betongen skall fästa ordentligt, säger en av dem som just nu arbetar i tunneln, Mattias Olsson, Järvsö.

– Stadsbergstunneln är en bra tunnel. Den är väl sprängd och har fina väggar.

Det som nu pågår är första gången som tunnelns ytskikt renoveras sedan den byggdes 1968.

Prislappen för hela jobbet bedöms landa på 4,5 miljoner kronor.

Trafikanterna på vägen mellan Östersund och Sollefteå tvingas nu till att ta antingen vägen över Överammer-Färsån eller Höglunda-Koviken.

Den tunga trafiken leds företrädesvis söder om Indalsälven över Höglunda-Kälarne.

Den ökade belastningen på sträckan Överammer-Färsån har i det genomlidna smetföret tvingar Vägverket till att lägga ett antal förstärkande gruslass på vägen.

Mer läsning

Annons