Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyftet ur myrens grepp

/
  • Det var en tröstlös syn som mötte bärgningsmanskapet på tisdagsmorgonen.Strax på fast mark.Motorsågen som användes för att såga is med frös ihop och fick värmas igång med gasol.
  • Inget kalas utan kras. Isen brast under Jonas Karlsson Selet, som tvingades ila till projektets värmestuga där det fanns torra kläder att tillgå.
  • Klara, färdiga dra!
  • Det framgångsrika bärgargänget. Från vänster Jonas Karlsson, Martin Östlin, Martin Sjöberg, Kenneth Söderberg, Christer Tallmarker, Ralf Sjölander, Staffan Jämtgård, Bo Sjöberg, Iver Årvåg, skördarens ägare Christer Backlund, Höglunda Skog AB, och Jocke Nilsson
  • Med grävmaskinen rycktes skördaren loss från isen och botten samtidigt som bärgningsbilarna drog.
  • Ur det här hålet östes vatten med grävskopa för att sänka vattennivån kring maskinen så att man lättare skulle fästa linor och såga bort hindrande is.
  • Strax på fast mark.
  • Nöjda med bärgningsarbetet var Christer Tallmarker, Dille Maskin i Sundsvall, som kommer att svara för maskinreparationen, och bärgningens samordnare Staffan Jämtgård.
  • På väg upp ur vaken.
  • Grävmaskinen användes för att hålla vattennivån i myrvaken på en sådan nivå att det gick att arbeta på platsen.
  • Tunga bärgare på plats i Brynjegårdsskogen.
  • En hel del is följde med maskinen upp ur myren och som just nu står i Stugun för att tina.
  • Starkast på plan denna dag var Jocke Nilsson och Iver Årvåg som höll med bärgningsbilar.– Vi hade 60 ton i reserv som vi inte utnyttjade, förklarade Iver.

Med 95 tons dragkraft från två tungbärgningsbilar, vässat med en 25-tons grävmaskin att lätta med, drogs på tisdagsförmiddagen den numera riksbekanta havererade timmerskördaren upp ur Backmyren i skogen mellan Brynjegård och Greningen, nordväst om Stugun.

Annons

LT har tidigare mera ingående rapporterat om bakgrunden till bärgningen, om hur en timmerskördare förd av Peter Hammar, Borglunda, välte rakt ner i ett vattenhål på sin väg ut i till sitt avverkningsställe.

Det var ursprungligen tänkt att bärgningen skulle företas med tre grävmaskiner, en tanke som snart övergavs.

Detta då man insåg att grävmaskinerna inte skulle räcka till för jobbet.

Bärgningens samordnare, Staffan Jämtgård, Stugun, engagerade tungbärgaren Iver Årvåg, Östersund, som dammade av sina värsta muskedunder för ändamålet.

Bärgningen föregicks av noggrann planering.

– Det här är alldeles för dyrbara grejor för att det skall fuskas, förklarade Jämtgård.

I fredags demonterades maskinens arbetskran samtidigt som man svetsade fast en järnbalk att fästa krokar i.

Andra krokar fästes i maskinens snökedjor.

Slutligen användes grävmaskinen till att först krossa den omgivande isen och därefter rycka lös maskinens framparti ur myren.

Maskinen hade när den bärgades legat i vattnet i två veckor, under vilken tid man gjort omfattande vägbyggen fram till platsen, något som pressat fram vatten till den plats där maskinen låg, något som gjort att den satt fast ännu värre.

Efter att ha parkerat på den konstgjorda fasta marken lastades maskinen på trailer och kördes till Stugun där den skall stå ett par dygn och avisas innan det bär till verkstad i Sundsvall.

Ännu återstår mycket innan ansvarsfrågan kring haveriet är löst.

Entreprenadföretaget Höglunda Skog AB har med hänvisning till GPS-historiken i maskinen hävdat att föraren vid haveriet noga följt den av SCA angivna och preparerade rutten i skogen.

Mer läsning

Annons