Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bil kommer lastad - med vägsalt

/
  • Valter och Örjan Nilsson, Köttsjöns åkeri  svarar för saltningen av riksväg 87 mellan Eriksberg, Stugun och vägkorsningen vid Fors kyrka. Foto: Ingvar Ericsson
  • Laddad står Örjan Nilssons lastbil redo att efter en signal från väghållaren Peab ge sig ut på saltspridning på riksväg 87.
  • Foto: Ingvar Ericsson

När Örjan Nilsson, Köttsjön, sätter sig i bilen för att göra sitt jobb vet han att han är en av Ragunda kommuns mera avskydda personer.

Annons
- Folk kör ofta med helljuset på bakom mig, knyter nävarna, skakar på huvudet, sätter upp långfingret, startar varningsblinken, och tutar länge och intensivt.
Örjan kör den lastbil som sprider vägsalt på den sex mil långa sträckan på riksväg 87 mellan Eriksberg, Stugun, och vägkorsningen mot Sundsvall, vid Fors kyrka i östra Bispgården.
Hela 87:an mellan länsgränsen mot Västernorrland och Östersund saltas från och med den här säsongen.
LT har tidigare rapporterat om hur försäljningen av spolarvätska rakat i höjden bland annat på OKQ8 i Stugun. Sträckan mellan Eriksberg och Östersund saltas av Vägverkets eget produktionsbolag.
- Jag gör bara mitt jobb och jag lovar att jag saltar exakt i enlighet med de instruktioner jag får från väghållaren Peab, som i sin tur får sina instruktioner från Vägverket, säger Örjan Nilsson.
Det spridaraggregat med tillhörande flak som används ägs av Peab.
Örjan Nilsson är, när han blir intervjuad, en mycket trevlig och öppen person som säger sig ha full förståelse för folks reaktioner mot saltet.
- Saltet är ju inte bra för bilarna som rostar fortare, men allt eftersom vintrarna blir mildare kryper saltgränsen norrut och längre in i landet och det här är nog någonting som vi måste vänja oss vid.
Vid snöfall sprider Örjan ut upp till fem ton salt och saltlake, det vill säga ett fullt lass, på den sex mil långa sträckan.
Örjan är chaufför i sin fars, Valter Nilssons tre bilar stora åkeri, Köttsjöns åkeri, med säte i Överböle, väster om Hammarstrand.
Åkeriet sysslar främst med sandning och plogning och på sommaren med transporter i samband med vägbeläggningar.
Köttsjöns åkeri svarade tidigare för sandning av den sträcka som nu saltas, och som på sträckan Krångede-Stugun krävde upp till tre lass sand.
- Bispgårdens åkeri som hade sandningen mellan Bispgården och Krångede och spred säkert 3 - 4 lass.
- Jag kan bara konstatera att saltet står emot halkan bra när det är fuktigt och runt nollgradigt.
Valter och Örjan Nilsson är rutinerade saltspridare.
De var tidigare verksamma i Stockholm och körde då åt NCC i Norrtälje.
- Vi fick jobbet på 87:an eftersom Peab kände till att vi sysslat med sånt här tidigare.
Örjan Nilssons saltlager är inrymt i ett lagerhus på Hammarstrands industriområde vid Vikbäcken.
Vägverket försäkrar att saltningen av riksväg 87 är en försöksverksamhet som skall pågå en säsong, något som sades även när man inför förra vintern började salta E 14 mellan Bräcke och Brunflo. E 14-försöket är nu inne på sin andra vinter och där testas på en delsträcka sockerblandat salt, något som tidvis leder till det som folkhumorn döpt till sötsur sörja.

Mer läsning

Annons