Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bispgårdenprotester mot vägavstängning

/
  • ”Varför måste vägen vara avstängd dygnet runt”? undrar Hotell Indalsledens ägare Hassan Tosun.
  • Peabs Kurt Solem, platschef för skyddnätsprojektet vid Prästberget efter riksväg 87, berättar att det är många orsaker till att vägens stängts av.

– Avstängningen av riksväg 87 vid Prästberget i Hammarstrand är rena katastrofen för besöksnäringen i Bispgårdenområdet!

– Jag har tappat nästan halva kundkretsen.

Annons

Hassan Tosun, ägare av Hotell Indalsleden i Bispgården, är tillsammans med Bispgårdens köpmannaförening lindrigt sagt upprörd över hur Vägverket och dess entreprenör Peab stängt av vägen på grund av arbetet med att klä in Prästberget, Hammarstrand, med skyddsnät mot stenras.

LT rapporterade i onsdagens tidning om att arbetet inletts och att vägen kommer att vara avstängd fram till runt 10 oktober.

– Vägen borde få användas i varje fall under tider när inget arbete med nätet pågår, menar Tosun.

– Halva vägbanan är ju fri då.

Trafiken leds nu med hjälp av skyltning via Hammarstrand och Ragunda på Indalsälvens södra sida och trafikanter västerifrån kommer upp på Riksvägen intill Fors kyrka i Bispgården.

På så sätt leds de långväga trafikanterna bort från hela sträckan mellan Prästberget och Bispgården, något som drabbar företag som Hotell Indalsleden.

Skyddsnätsprojektets platschef, Peabs Kurt Solem, inser att avstängningen är ett problem, men förklarar att skälen till avstängningen är många.

Det är främst på grund av den tunga trafiken som man valt omledningen via Hammarstrand och Ragunda.

Den lätta trafiken med folk med lokalkännedom har dock andra lösningar på problemet då man väljer att ta den betydligt kortare omvägen via Pålgård och Halån till Lien, där vägen åter är fri, Det här har redan vållat irritation i Pålgård, där genomfartstrafiken således ökat dramatiskt.

Skälet till att inte den tunga trafiken leds över Pålgård är bron över Halån som är belastningsbegränsad till åtta tons axeltryck.

– Vi kan bara skylta till vägar med full bärighet, och Vägverket vill ha så lite trafik som möjligt genom Pålgård, förklarar Kurt Solem.

Skälet till att det inte går för sig att släppa fram riksvägstrafiken förbi Prästberget på icke arbetstid handlar om säkerhet:

– Vi kan av flera orsaker inte flytta maskiner och baracker på platsen och vi kan inte garantera trafikanternas säkerheten förbi en sån här arbetsplats.

Mer läsning

Annons