Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betong lossnar i Stadsbergstunneln

/
  • Vägverkets Karin Netterman visar prov på betong som fallit ner från väggar och tak i Stadsbergstunneln.Foto: Ingvar Ericsson

Den invändiga betongen i den 155 meter långa vägtunneln för riksväg 87 genom Stads-berget vid Krångede, någon mil väster om Hammarstrand, håller på att lossna.

Annons
Efter 40 år av fukt, temperaturväxlingar, åldrande och trafikvibrationer har Vägverkets konsulter vid undersökning hittat stora fält där betongen hänger i luften ett stycke från den bergvägg som den rätteligen skall vara klistrad emot.
Upptäckten har lett till en formlig brandkårsutryckning av Vägverket.
Från och med nu på måndag stoppas trafiken, till att börja med nattetid, genom tunneln.
Då skall ett antal personer systematiskt knacka och lyssna på betongen för att hitta ställen där den inte sitter fast och då avlägsna betongen. Tanken är att de knackande personerna skall arbeta nattetid när trafiktrycket inte är så stort. Om arbetet försvåras av trafiken kommer stängningen att gälla dygnet runt. Riksväg 87 är tungt trafikerad och har ett årsgenomsnitt på 1 800 fordon per dygn, varav andelen tung trafik är hög.
LT träffade på onsdagen Vägverksregionens sektionschef på driftavdelningen, Karin Netterman, som då var på plats i tunneln för att inspektera förhållandena.
Man behöver inte gå långt i tunneln förrän man hittar nedfallen betong.
Veterligen har varken folk eller passerande fordon skadats av nedfallande betongstycken, men enbart vetskapen att en mycket stor risk finns för fallande betongstycken föranleder Vägverkets snabba åtgärder.
Stadsberget och Stadsbergstunneln inspekteras med jämna mellanrum av folk från ett bergsklättringskunnigt geokonsultföretag som behärskar både bergfasthet och tunnelbeklädnader.
Berget har befunnits felfritt, men vid närmare inspektion fann man nyligen att betongen hade ett antal så kallade bompartier där det uppstått hålrum mellan betong och berg. När knackningsjobbet är avslutat kommer man under nästa år att spruta ny betong på tunnelns väggar och tak, varvid 87:an åter måste stängas för trafik.

Mer läsning

Annons