Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Zebralagen har gett effekt – olyckorna har minskat

/
  • Ann-Katrine Nilsson tycker att många fotgängare är nonchalanta: ”Framförallt på vintern är folks beteende livsfarligt. Som bilist kan man inte stanna om det är halt.”

Trafikregler är ofta en källa till irritation.

En av de som väcker allra mest uppseende hos folk är den så kallade zebralagen – regeln om väjningsplikt mot gående på obevakade övergångsställen.

– Men lagen har haft avsedd effekt, hävdar Thomas Lekander på Vägverket.

Annons

Sedan zebralagen trädde i kraft i maj 2000 har det pågått en ständig kamp på landets övergångsställen mellan gående som kliver ut mitt i vägen och bilister som trycker gasen i botten för att slippa stanna.

Ibland är smällarna oundvikliga.

Men trots att många, såväl bilister som fotgängare, uppfattar regeln som farlig har olycksstatistiken vid övergångsställen gått ner sedan den infördes.

Det enligt Thomas Lekander som är trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

– När det gäller fotgängare kan vi slå fast att lagen har ökat säkerheten. Vid obevakade övergångsställen har olyckorna minskat, säger han.

– Enligt den första utvärderingen som gjordes några år efter införandet av lagen märktes en uppgång i antalet lindrigt skadade, främst i Stockholmsområdet, men tittar man på den statistik som finns i dag har siffrorna minskat sedan dess.

En trolig orsak till det är att såväl bilister som fotgängare nu hunnit vänja sig vid den förändring som lagen innebär.

Svart på vitt dog i snitt mellan 15 och 20 personer per år i samband med olyckor vid obevakade övergångsställen under de sista åren av 1990-talet. I dag ligger den siffran mellan fem och tio döda per år.

Utvecklingen märks också i antalet skadade, även här har alltså antalet fall minskat.

– Men det är svårt att få exakta siffror när det gäller skador. Ofta är det låg kvalitet på informationen från polisen och det är svårt att veta om olyckan hänt på, nära eller bredvid ett övergångsställe. Den typen av information har betydelse för hur man beräknar statistiken, säger Thomas Lekander.

I sammanhanget är det även viktigt att nämna att zebralagen tillkom för att förbättra fotgängares framkomlighet, inte deras säkerhet. Även där har effekten varit positiv: fotgängare tar sig snabbare framåt, medan bilister förlorat viss tid.

Finns det några negativa effekter med zebralagen?

– Det man kan säga är att det troligtvis uppstått lite fler upphinnandeolyckor där bilar blir påkörda bakifrån. Annars tycker jag att regeln haft avsedd effekt. Framkomligheten har ökat, säkerheten har blivit bättre och bilisterna har fått större respekt för fotgängare, säger Thomas Lekander.

– Jag får ofta frågan om det fungerade bättre med de gamla reglerna där fotgängare skulle lämna företräde. Och nej, i det här fallet gjorde det inte det.

Mer läsning

Annons