Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesgymnasielärare fortbildas i Östersund

/
  • Håkan Bengtsson, stående närmast i bild, är fordonslärare och kommer från Carlshamn
  • Bristen på examinerade yrkeslärare och möjligheterna till fortbildning är begränsade. Det i sin tur leder till att fordonsbranschen i Sverige tappar kompetens och konkurrenskraft. Det är ett hål som utbildningen kan hjälpa till att fylla.
  • Kopplingsschemat som hör till övningsmodellen.
  • Per Gustafsson, Falun, och Roger Jönsson, Falkenberg, har fått ett teknikproblem att lösa. Modellen de övar på simulerar delvis den el som finns i en bil.

Det är stor brist på examinerade yrkeslärare i hela landet och möjligheterna till fortbildning för lärarna är dessutom begränsade, fordonsområdet är ett exempel.

Men nu finns en ny möjlighet, i Östersund.

Annons

Sex fordonslärare från hela Sverige har spenderat en vecka i Östersund för att förkovra sig. De är den första gruppen som går den nya distansutbildningen.

LT besöker utbildningen i Vericates lokaler i Östersund, i före detta Miloverkstaden.

Per Gustafsson, Falun, och Roger Jönsson, Falkenberg, har fått ett teknikproblem att lösa.

Övningsmodellen ska föreställa en bil och problemet är att när de bromsar lyser blinkersen istället.

– Ett typiskt jordfel, säger Roger Jönsson.

– Det är intressant att se hur de har utformat ett sådant här problem att lösa, som vi också kan använda i skolan, säger Per Gustafsson.

Inom fordonsbranschen går utvecklingen snabbt och därför är det viktigt att lärarna lär mer och får uppdatera sig på nyheterna.

– Det finns så mycket med den tekniska utvecklingen att fylla på med, alla hybridbilar, biogasbilar och elbilar till exempel. Dels måste lärarna lära sig själva och dels måste de lära sig att lära ut det till sina elever, säger Gunnar Bergström, marknadschef på Vericate.

Vidareutbildningsmöjligheten mottas varmt av deltagarna.

– Det är jätteviktigt också att träffa kollegor på det här sättet och höra hur de utformar lektioner och övningar, säger Per-Olov Persson, Hässleholm.

Men alla som är med har olika förutsättningar utifrån vad deras hemkommuns möjligheter. Per-Olov Persson jobbar halvtid det här året och kan ägna sig åt studierna resten av tiden. Roger Wikström från Umeå jobbar heltid samtidigt som han själv ska sitta i skolbänken.

Det finns också en problematik för utbildningen i sig. Egentligen är gruppen som går utbildningen nu för liten, med det är inte på grund av bristen på människor som vill gå utbildningen utan handlar om de regler som Skolverket har kring utbildning inom Lärarlyftet.

– Kraven är att för att få gå krävs att man redan är behörig lärare och har examen. Men det finns för få som har det. Vi vill att möjligheterna ska breddas så att fler kan få gå, behovet finns, säger Gunnar Bergström.

Mer läsning

Annons