Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrans besökare följs med GPS – deras beteende ska kartläggas

Etour utvecklar och kommunicerar kunskap om turism med hjälp av GPS-sändare som de sätter på besökare. Under Storsjöyran vill de se hur det nya torget fungerar och vad folk roar sig med på campingen.

Annons

Hittills har det gjorts tre studier med hjälp av GPS-sändare. Ett test utfördes under Skidskytte-VM i Östersund och två stycken har varit till för att kolla destination Åre som vinter- och sommarort.

– Vi ställer våra upptakter mot företagaren eller arrangören och antingen kan våra slutsatser vara en bekräftelse för dem eller också kan det vara något helt nytt. En ny insikt är hur pass bra lämpad Åre är som naturturistort.

– Av cirka 60 familjer som vi använt oss av har vi fått fram tre prototyper och de är; ”Aktivitetsfamiljen”, ”Utflyktsfamiljen” och ”Göra-byn-familjen”, säger Bosse Svensson som är forskare och chef på Etour.

Varje studie kostar ungefär 300 000 kronor och är finansierad av Vinnova och Mittuniversitetets forskningsanslag. Projektet är fortfarande under metodutveckling, men de hoppas på att kunna använda studierna utanför länet och i framtiden även internationellt.

– Det är tänkt att det ska ge kunskap i olika arrangemang. Hittills har vi fått fram folks rörelsemönster, hur mycket tid de tillbringar på olika platser och med vilka hastigheter de färdats.

– Besökarna kan också registrera starka och svaga upplevelser vilket har varit givande, berättar Bosse Svensson.

Under yranhelgen kommer Etour dela ut sändare till ett tjugotal personer och tillsammans med arrangörerna har de kommit fram till att den främsta målgruppen är tjejer i 25-årsåldern, för att det är en slags kärnbesökargrupp. Det har även koncentrerat studierna till yranområdet, torget och campingen.

– Det nya torget är färdigt och sedan är det lite nya regler vid yrancampingen i år och då vill man se hur det upplevs, säger Bosse Svensson.

Under Skidskytte-VM i Östersund var upplevelserna koncentrerade till stadion, torget och tävlingsområdet. Partytältet och ljusspelet på Rådhuset var de grejer som besökarna upplevde starkast. Nu planerar Etour att utveckla projektet med dagböcker och kameror samt uppföljningsenkäter.

Mer läsning

Annons