Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viss ljusning för el på Meråkersbanan

I fredags presenterade norska regeringen sin infrastruktursatsning för de kommande tio åren. Det verkar som om Meråkersbanan kan vänta sig ström i slutet av satsningen.

Annons

I närmare 15 år har Atlantbanegruppen, med politiker och intressenter på båda sidor den norsk-svenska gränsen jobbat för att hela sträckan Stockholm– Trondheim ska rustas upp för en snabbare och effektivare person- och godstrafik.

På den svenska sidan har det under åren investerats miljarder i förbättringar av banan. Men på den norska sidan har Meråkerbanan, en sträcka på fem-sex mil som inte är elektrifierad, satt käppar i hjulet. Och tågen som går den vägen måste dras av diesellok.

– Elektrifieringen är jätteviktig både för Sverige och för Norge. Det skulle kunna öka lönsamheten för Mittnabolinjen.

Och SJ är även intresserade av att köra X2000-tåg från Stockholm ända till Trondheim, sa Sten–Ove Danielsson, ordförande i Atlantbanegruppen till LT för en dryg vecka sedan.

Men nu verkar det som om det kan finnas hopp för Meråkerbanan. Norska regeringe utryckte i fredags när de presenterade sin infrastruktursatsning av elektrifiering var viktig för tågsatsningen i landet. Och det talas om att den satsningen ska komma under åren 2014–2019.

Men några konkreta besked finns inte än, utan det talas om att det då kommer att värderas om elektrifiering kommer att ske.

Mer läsning

Annons