Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Visionen är att Inlandsbanan ska rustas upp för att integreras med övrig trafik”

/
  • Inlandsbanan behöver rustas upp i första hand för en halv miljard. Den anser Jan-Erik Sandberg, ordförande IBAB och Ulf Björklund ordförande i IEF.  Foto: Håkan Luthman
  • Foto: Håkan Luthman

Inlandsbanan behöver rustas upp för runt en halv miljard under de närmaste fem åren. På en tioårsperiod handlar det om investeringar på 1,8 miljarder.

Annons

Nu gäller det bara att övertyga beslutsfattarna om att detta är väl investerade pengar.

Fram till dags dato kan man inte påstå att de har lyckats särskilt väl.

Men nu har Inlandsbanan AB, IBAB, tagit fram en vision där de lyfter fram sina argument.

– Visionen är väl underbyggd, vi har stärkt argumenten och hoppas kunna lyfta fram positionerna, säger Jan-Eric Sandberg, ordförande i Inlandsbanan AB.

Han menar att Inlandsbanan måste integreras i ett sammanhang. Han tror exempelvis att Inlandsbanan i större utsträckning kommer att användas för omledningstrafik vid stopp på stambanan.

– Eftersom en mycket stor del av den internationella järnvägstrafiken drivs med diesellok blir Inlandsbanan ett intressant exempel, då kostnaden för elektrifiering av oelektrifierade banor är mycket stor, skriver de i visionen.

Under de första fem åren vill Inlandsbanan prioritera:

Nytt trafikledningssystem – det är viktigt med modern teknik ur trafiksäkerhetssynpunkt, menar de.

Ett nytt system skulle innebära att kapaciteten på banan kraftigt kan höjas samtidigt som IBABs årliga kostnad för trafikledning kan sänkas med runt tre miljoner.

Bärighetshöjning Sveg-Brunflo

Bärighetshöjning Arvids-jaur-Jokkmokk

Bollnäsbanan – ett öppnande av banan mellan Furudal-Bollnäs innebär att runt 400 000 årston gods kan flyttas från lastbil till järnväg samtidigt som detta avlastar Dalabanan och ger utrymme för ny verksamhet samt gynnar transporter på Inlandsbanan.

Jörnbanan – ett öppnande av denna bana ger också möjlighet att flyta över gods från lastbil till järnväg, främst massaved och biobränslen.

Terminalplatser – näringslivets behov av terminalplatser kommer att bli akut. Även vid stort engagemang från företagen behövs offentlig medfinansiering, framför allt för att garantera allmänt tillträde till terminalplatserna.

Samtidigt har Inlandskommunerna Ekonomisk Förening, IEF, påbörjat arbetet med att öppna en webbplats över inlandet.

– Vi har redan startat webbplatsen, turistkartan.com, säger ordföranden Ulf Björklund. Hela projektet kommer att kosta runt 6-7 miljoner och mycket kommer att vara klart redan under 2009.

Det handlar alltså om att marknadsföra kommunerna och det turistiska i Sveriges inland.

– Det går att göra nu sedan ”inlandets pulsåder” riksväg 45 blivit Europaväg.

Mer läsning

Annons