Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi måste titta på det här ärendet"

– Vi måste titta på det här ärendet och se vad som har fallerat och hur vi styr upp så det inte händer igen, säger områdeschefen Per-Erik Backlund.

Annons

Systemet med matleveranser till vårdtagarna inom hemtjänsten i Östersunds kommun infördes i början av april. Och det är uppenbart att organisationen inte är solklar.

De ansvariga inom omsorgen i Östersunds kommun är också eniga om att det är kommunikationer mellan matleverantör och hemtjänst som brustit vad gäller det aktuella fallet med den 90-åriga kvinnan.

Anhöriga har varit i kontakt med den biträdande enhetschefen som konstaterat att felet ligger i förbindelserna mellan just hemtjänsten och matleverantören.

”Som jag berättade under vårt samtal har det vart bristande information och kommunikation mellan enheten och NN som leverantör, vilket självklart inte är bra och som jag ber hemskt mycket om ursäkt för då det drabbat NN och hennes matleverans”, säger han i en skrivelse till de anhöriga.

– Jag vill inte yttra mig om någonting eftersom jag inte har det mandatet, säger chefen till LT.

Det har däremot områdeschefen Per-Erik Backlund som dock inte är insatt i ärendet.

– Det låter som att det är rutinerna som inte har fungerat och det är förstås inte alls bra.

Ansvaret för att vårdtagarna får sin mat på bordet ligger hos hemtjänsten och Östersunds kommun via en individuell plan som varje vårdtagare ska ha genomgått.

– Det är viktigt att man bestämmer hur rutinerna ska vara och att en plan för hur matdistributionen ska lösas görs för varje vårdtagare.

Per-Erik Backlund säger att det inte är ovanligt att vårdtagare säger att de inte behöver hjälp med mat, trots att de behöver det, men att det i så fall ska säkerställas via just en egen plan.

– Vi måste titta på det här ärendet och se vad som har fallerat och hur vi styr upp så det inte händer igen.

Mer läsning

Annons