Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi måste målformulera oss bättre”

/
  • ”En arbetsgrupp jobbar igenom hela utbildningen och vi måste målformulera oss bättre”, säger Ulla Britt Stenström-Jönsson, prefekt på institutionen för socialt arbete vid Mittuniversitetet. Foto: Henrik FlygareSöktrycket är högst på den internationella socionomutbildningen. Studenterna lär sig jobba med flyktingar och invandrare. – Den biten vill vi inte släppa, säger prefekt Ulla Britt Stenström-Jönsson.

– Nu får vi en spark i baken och måste vara klara med hur socionomutbildningen ska se ut den 15 april.

Annons

Ulla Britt Stenström-Jönsson som är prefekt på institutionen för socialt arbete säger också att man måste lägga ner massor av jobb från universitetets sida, inte minst för studenternas skull.

– Vi kan glädja oss att vi får godkänt på kompetens men vi måste se till att få in äldre och handikappade i socionomutbildningen.

Man kan läsa socionomprogrammet antingen med en generell inriktning eller en interkulturell/internationell variant på Mittuniversitetet.

– Det är den nya Europaanpassade utbildningen som blivit utvärderad. Det gick ganska fort när den skulle införas, säger Ulla Britt Stenström-Jönsson.

– I samma veva bestämdes att socionomutbildningen skulle vara en generalistutbildning som i princip skulle se lika ut för alla lärosäten. När vi gjorde om vår utbildning var vi inte nöjda.

Ulla Britt Stenström-Jönsson konstaterar att Mittuniversitet inte hann lägga ned tillräcklig kraft på fördjupningsdelar i socionomutbildningen.

– Vår gamla utbildning fick högt betyg. Det här kändes som hastverk. En arbetsgrupp jobbar igenom hela utbildningen och vi måste målformulera oss bättre, säger hon.

Högskoleverket ifrågasätter varför två socionomutbildningar behövs då skillnaden är så liten. Att praktikplatserna inte fokuserar på ett framtida arbete inom äldreomsorg eller verksamhet för personer med funktionshinder tas också upp.

– I den fastställda examenspolicyn står inte att man ska ha äldre och funktionshindrade, säger Ulla Britt Stenström-Jönsson.

– Att lägga in det i internationella socionomutbildningen blir ett dilemma. Personlig utveckling måste vi också lägga in mer av. Jag räknar med att ha en dialog med Högskoleverket om det här, säger Ulla Britt Stenström-Jönsson.

Söktrycket är högst på den internationella utbildningen. Där lär sig studenterna att jobba med flyktingar och invandrare. 50 studerande gör praktik utomlands varje år och det stora intresset för utbildningen vill man bygga vidare på.

Blir det en socionomutbildning framöver?

– Det vågar jag inte svara på nu men vi måste hitta en lösning för att behålla den internationella inriktningen, säger Ulla Britt Stenström-Jönsson.

Målet är att ha en generalistutbildning inom ramen för 3, 5 år och ändå behålla en någorlunda tydlig profil. Efter kritiken innebär det sannolikt att profilen måste breddas framöver.

Mer läsning

Annons