Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi behöver bara ett mejeriföretag”

/

”Sverige behöver bara ett mejeriföretag”, anser Svensk dagligvaruhandel. Milkos styrelseordförande Per Åsling anser att samarbete är viktigt, men befarar att de närproducerade varorna kan stryka på foten när handelns stora aktörer får bestämma för mycket.

Annons

Svensk dagligvaruhandel, en organisation som jobbar för konsumenternas intressen gentemot myndigheter och politiker, har gått ut på organisationens hemsida med budskapet att Sverige bara behöver ett mejeriföretag.

Bakgrunden är att de anser att den svenska marknaden är för liten för att ha sju mejeriföretag, som vi har i dag. Konkurrensen är hård och därtill är förädlingsvärdet på mjölk väldigt lågt.

– Det här är en vink till de små aktörerna på marknaden, som Milko och Skånemejerier att vara mer offensiva, säger Tomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel.

– Exempelvis Milko som går med förluster, där behöver svenska bönder vara mer affärsmässiga och se strategiskt på sin verksamhet annars kan det leda till tvångsförsäljning i slutändan, säger han och menar att det finns risk för att ägandeskapet hamnar utomlands i slutändan i stället.

– Mejeriföretagen behöver samarbeta på en rad områden, som bland annat produktutveckling, processut- veckling av mejerierna och varumärkesbyggande för att spara pengar.

Han menar att det inte räcker att bara tänka nostalgiskt med lokalproducerade varor.

Konkurrensen mot utländska aktörer blir för liten nu, menar han, och nämnder att stora utländska inköpare som exempelvis Lidl, som är 70–80 gånger större än Ica som inköpare har en enorm kraft att exemplvis välja utländska lågprisalternativ till varuhyllorna.

Hur många mejeri-företag tror du det finns lönsamhet för i Sverige?

– Förutom Arla, som redan har hög andel av svenska marknaden, och Norrmejerier, som ligger så långt bort från övriga producenter, kanske två eller tre till eller så, säger han.

Att det skulle bli så att Arla tar över hela marknaden ser han inte som möjligt då de redan är så stora så de inte kan det enligt konkurrenslagstiftningen.

Milkos styrelseordförande Per Åsling gav genast svar på tal i frågan på Aftonbladets debattsida, där han befarar att konsumenten kan gå miste om lokalproducerade livsmedel när inköpsleden får för mycket fokus.

Till LT säger han så här:

– Jag håller med Tomas Svaton till viss del. Mejeriföretagen måste samarbeta mer och i den frågan har Milko redan tagit på sig ledarfrågan. Jag säger också att det är viktigt att se över strukturen på företaget, som vi nu gör med en ordentlig besparing.

– Ändå kvarstår det faktum att det är fyra stora inköpsavdelningar i Stockholm som styr vad som säljs. Men konsumenterna måste kunna välja närproducerade varor. Handlar Östersundaren i Lillänge vill han nog kunna köpa jämtländskt, säger Åsling.

Kan ni få någon lönsamhet i närproducerat?

– Vi ser att konsumenterna efterfrågar närproducerat och att de är beredda att betala för det, säger han och tror att det är möjligt.

Per Åsling hänvisar till den lokalmjölk som Milko börjat sälja där företaget fortfarande diskuterar med de stora inköpsavdelningarna för att höja priset med en krona, vilken ska gå direkt till bonden.

– Det är viktigt att sätta konsumenten och bonden i centrum i den här frågan.

Mer läsning

Annons