Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje ungdom trakasserad på internet

/
  • Ulf Engqvist har forskat inom området barn och ungas psykiska hälsa och dess koppling till socialt arbete. Han tror att anonymiteten som internet erbjuder gör att jargongen blir grövre.
  • Ulf Engqvist tycker att skolorna tidigare måste börja arbeta med barnens sociala förmåga och lära dem att respektera varandra.

Var tredje ungdom har utsatts för trakasserier på internet.

Ulf Engqvist, lektor i socialt arbete, är inte förvånad:

– Skolan måste jobba mer med att lära barnen att bemöta varandra med respekt.

Annons

Svenska Stöldskyddsföreningen har undersökt hur ungdomar mellan 15 och 22 år beter sig på nätet. Där framgår det att 36 procent har blivit utsatta för att någon skrivit elaka saker om dem på internet. Nästan hälften uppger att de blivit utsatta för sexuella trakasserier på internet.

Samtidigt tycker ungdomarna att det är mindre allvarligt med en kränkning på nätet jämfört med en i den fysiska världen.

Resultaten är inte överraskande för Ulf Engqvist, lektor i socialt arbete vid Mittuniversitetet i Östersund.

– Jag trodde att det skulle vara fler som blivit kränkta på internet, säger han.

Han tror att den anonymitet som internet innebär är en av anledningarna till att så många blir utsatta. En annan viktig faktor är samhällets utveckling.

– I och för sig har det alltid varit tufft att vara ungdom, men det har blivit värre, ribban har höjts, säger han.

När ribban höjs för vad en kränkning är tror Ulf Engqvist att det i längden faller tillbaka på samhället.

– Vi blir mindre toleranta mot de som är annorlunda.

Regler för hur ungdomar får använda internet är inte lösningen på problemet enligt Ulf Engqvist.

– Jag är emot alla restriktioner på nätet. Istället tror jag att skolan tidigare måste börja arbeta med hur vi bemöter varandra.

Han talar också om vikten av att i ung ålder lära sig att respektera andras åsikter.

Någon självklar metod för hur barn ska lära sig fungera i sociala sammanhang har han inte, men det skulle kunna ta upp mer tid i skolan.

– Visst kan man öva på att vara tillsammans, på samma sätt som man tränar matte.

Mer läsning

Annons