Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket satsar på socker i saltet till vintern

/
  • Uppkomsten av sprängskador i vägbanan under milda vintrar påverkas inte av halkbekämpningen med salt, enligt Karin Netterman, drift-ansvarig för mittregionen. Foto: Håkan Luthman

Vägverket utökar försöken med saltning på vissa vägsträckor i vinter. Det blir även aktuellt att testa sockersalt och hetvattensaltning.

Annons
Det blir alltså tre metoder för halkbekämpning som ska användas på de avsnitt som är aktuella i Jämtland.
Nytt i sammanhanget är att halkbekämpning med salt i vinter ska utföras även på delar av väg 87, från rondellen i Lillänge till Fors i trakterna av Bispgården.
Från Lillängerondellen till Stugun handlar det om en variant med hetvattensaltning. Vid vissa temperaturer åstadkommer det en slags yta likt sandpapper som har snabbare verkan.
Enligt Vägverket ska saltet vara ett komplement till sandningen vid besvärliga väderleksförhållanden. På senare år har det varit problem vid snabba temperaturväxlingar då sanden varit verkningslös.
På E 14 mellan Bräcke och rondellen i Brunflo kommer saltet att vara blandat med socker. Inblandning av socker medför mindre salt, och vatten på vägen fryser inte till is lika fort.
- Sockret ger en frysningseffekt som innebär att det uppstår en sörja med längre verkan på vägen, säger Göran Gabrielsson på Vägverket som är med och leder försöket med sockersalt.
Han konstaterar vidare att sockerinblandning medför att rostpåverkan på zink minskas med hälften och något mindre vad gäller stål. Det blir också mindre transport av tungmetaller till vattendrag, enligt vad som framkommit i ett miljöprojekt.
Vägverkets personal hänvisar till andra utredningar när det gäller hur försöken med saltning i länet bidrar till rostangrepp på bilar, vilket av många privatbilister anförs som ett tungt argument mot saltning.
Försöken med salt pågick även förra vintern och resultaten sammanställs efterhand. Men enligt Vägverket är det för tidigt att dra några slutsatser efter en säsong.
- Vi behöver lära oss mer om vilka metoder och mängder salt som är optimalt i olika vädersituationer som råder i Jämtland, säger Jan-Erik Lundmark, ansvarig för drift och underhåll i mittregionen.
- Vår ambition är att hela tiden minska saltanvändningen.
Hur mycket salt och socker som ska ut beror på vädret. Första halkan i oktober brukar vara olycksdrabbad och avåkningar är det gott om hela vintern. Men sommar- perioden och maj månad skördar flest offer i trafiken, enligt Vägverket.
- Ofta kopplas halkbekämpning ihop med trafiksäkerhet. Men det är en myt att vintern är farligaste perioden, säger Lennart Helsing, pressansvarig på Vägverkets mittregion.
- Vinterväghållning har väldigt lite med trafiksäkerhet att göra. Egentligen är det en ren framkomlighetsfråga. 80 procent av de som dör gör det på torrt väglag, säger han.

Mer läsning

Annons