Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägarna är fortfarande livsfarliga

Helgens tragiska dödsolycka visar att vägarna tio år efter Nollvisionen fortfarande är livsfarliga. I fjol dog 471 personer i vägtrafiken och nollvisionens etappmål missades grovt.

Annons
Varje dag skadas 50 personer på vägarna i Sverige. Drygt en dödsolycka sker varje dag.
För över tio år sedan så lade regeringen fast det långsiktiga målet att inga människor ska dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor; den så kallade nollvisionen.
Regeringen slog också fast etappmålet att antalet dödade i vägtrafikolyckor skulle minska med minst hälften till år 2007 jämfört med 1996 års nivå. Det misslyckades. Minskningen blev endast sju procent.
Är nollvisionen orealistisk?
– Nollvisionen är bra. Till noll döda i trafiken i Sverige kommer vi aldrig, men det är en vision. Vi ska försöka med alla medel att sänka dödstalen så mycket som möjligt, säger Christer Görsten, inspektör vid trafikpolisen.
Jämtland var det näst mest skadedrabbade länet 2004 men andelen skadade har minskat kraftigt och länet tillhör nu de åtta länen med minst skador.
Söndagens olycka var den första bilolyckan med dödlig utgång på vägarna i Jämtland i år. Övriga olyckor med dödlig utgång har skett med skoter eller fyrhjuling i terrängen eller på skogsbilvägar.
I fjol skedde sju vägtrafikolyckor i Jämtland med dödlig utgång och en i gränstrakterna mellan Gävleborgs län och Härjedalen.
Det är ovanligare med olyckor utanför tättbebyggt område, men de leder ofta till svårare skador när de väl sker.
Andelen svårt skadade i trafiken var förra året högst i Västerbottens län, där 173 personer per 100 000 invånare drabbades av allvarliga skador. Blekinge och Stockholms län hade den lägsta andelen med 69 svårt skadade per 100 000 invånare, visar färska siffror från Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA.
Trots att det är fler bilar på vägarna nu så sker ändå färre dödsolyckor än det gjorde för trettio år sedan. I mitten av 1970-talet inträffade i snitt tre dödsolyckor varje dag i Sverige.
Hur ska vi då göra för att närma oss nollvisionen?
– Det krävs krafttag på alla fronter. Det är inte bara vägen som det handlar om, utan hur bilarna ser ut och så framförallt hur förarna beter sig. Kör försiktigt, säger Christer Görsten.

Mer läsning

Annons