Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vädret ställer till det för färjtrafiken

/
  • Färjeledschefen Bengt Landén på Trafikverket säger att det kan ta ytterligare minst 14 dagar innan Håkanstafärjan kan börja gå i trafik.
  • Det är det dåliga och kalla vädret den senaste tiden som är anledningen till att färjan mellan Håkansta och Norderön inte kan gå i trafik. Vattenståndet är alldeles för lågt.
  • I går onsdag var Storsjöns vattenstånd 290,93 meter över havet. Det syns tydligt efter Storsjöns stränder att vattenståndet år lågt.
  • – Vi får måla och göra småreparationer under tiden vi väntar på att vattnet ska stiga, säger färjmannen Per-Ola Zackrisson.
  • Även färjrampen i Håkansta blir underhållen i väntan på smältvattnet.

På grund av det kalla vårvädret så är det dålig tillrinning av smältvatten till Storsjön. Det i sin tur innebär att färjan mellan Norderön och Håkansta inte kan komma igång för säsongen, eftersom vattenståndet nu är för lågt i sjön.

Annons

Normalt brukar färjan mellan Norderön och Håkansta öppna sin förbindelse i månadsskiftet april-maj. Då har Storsjön stigit så mycket av smältvattnet från fjällen att det går att köra färjan normalt. Men i år fylls sjön mycket långsammare än vanligt på grund av den kalla väderleken som vi haft den senaste tiden. Fortsätter sjön att stiga lika långsamt som nu kan inte färjetrafiken öppnas förrän i slutet av maj.

– Senaste dagarna har Storsjön bara stigit mellan en till två centimeter per dygn vilket innebär att det tar minst 14 dagar till innan vi kan börja köra färjan, säger färjeledschefen Bengt Landén på Trafikverket.

Han berättar att under onsdagen var Storsjön 290,93 meter över havet. Nedre dämningsgränsen för sjön är 290,50 meter.

– Så det går inte säga att sjön har tappats för mycket utan problemet är alltså att det tar sådan tid innan det nya vattnet fylls på.

Vid färjeläget i Håkansta ligger färjan och väntar på att sjön ska stiga. Under tiden håller färjemännen på med underhållsarbete, som målning och reparationer.

– Det stora problemet för färjan är att det är för grunt vid färjrampen på Håkanstasidan. I dag fattas det 35 centimeter för att färjan skulle kunna gå att köra, säger färjmannen Per-Ola Zackrisson när han tittar ut över vattnet.

Zackrisson säger att det var meningen att färjeläget skulle muddras och att det finns pengar avsatt för det.

– Men tydligen har Länsstyrelsen satt stopp för det arbetet. De vill ha flera bottenprover tagna här först, säger han. Så i år blir det ingen muddring som vi hade hoppats.

Jobbigast är det för alla som bor på Ovikensidan och pendlar till Östersund. Lars Wikstrand från Kläppe är en av dem. Han har ett eget företag i stan.

– Under de år vi bott i Kläppe har färjan alltid kommit igång omkring första maj. Därför känns det tungt att vi måste köra runt sjön ytterligare några veckor, säger han.

Med färjan är det cirka 2,5 mil till Östersund från Kläppe. Tar man vägen över Sannsundsbron eller mot Mattmar blir det sex mil i stället.

– Det blir tolv mil per dag, det känns i plånboken, säger Lars Wikstrand.

Mer läsning

Annons