Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Grinde är Sveriges mesta helikopterpilot

/
  • ”Särskilt flygintresserad har jag aldrig varit”, säger Ulf Grinde. Jag åker hellre bil eller tar skotern. Foto: Jan Andersson
  • Fyra gånger har Ulf fått motorstopp i luften. ”Tre gånger har jag dalat ner på någon öppen plats. Fjärde gången hamnade jag i vattnet vid Rödösundet.”

Nu i veckan passerade chefspiloten på Jämtlands flyg, Ulf Grinde, 20 000 timmar i luften med sin helikopter. Med det blev han Sveriges mesta helikopterpilot. Ingen annan i landet har så många timmar bakom spakarna.

Annons

– Det känns lite konstigt med tanke på att jag aldrig hade en tanke på att bli pilot när jag växte upp, berättar Ulf i en raspig mobiltelefon från dalaskogarna, där han var på uppdrag i går eftermiddag när LT fick tag i honom för att gratulera.

Ulf Grinde, som härstammar från Funäsdalen, berättar att första gången han flög var när han fyllt 15 år och fick som duktig slalom-åkare följa med ungdomslandslaget på träningsläger till Österrike.

– Då hade jag som sagt aldrig tidigare flugit och inte åkt tåg heller för den delen. Men jag minns att ena motorn på den fyrmotoriga DC-7:an stannade någonstans över alptopparna och jag trodde att man gjorde så för att spara bensin.

Men Ulfs liv förändrades radikalt en kväll när han var på dans hemma i Funäsdalen 1970. Han bjöd upp en mörkhårig skönhet som hette Siw och som han senare fick reda på var dotter till flyglegenden Gunnar ”Spökis” Andersson.

”Spökis” var då på toppen av sin karriär och mycket känd i flygarkretsar och en mycket populär person i länet.

– Siw och jag blev ett par efter den danskvällen och jag tror att jag låg hyfsat till hos min svärfar redan från början. Jag fick följa med på många flygturer till olika fiskecamper och jag hjälpte Gunnar med renoveringen av några av hans hus.

”Spökis” såg också till att hans blivande svärson fick en ordenlig flygutbildning.

– Han lärde mig mycket som jag haft nytta av genom åren. Bland annat konsten att flyga i svåra förhållanden, i snö och hård vind.

1975 tog Ulf sitt flygcertifikat på vanligt flygplan och ett år senare tog han sitt certifikat för helikopter.

– Redan dagen efter var jag i fjällen för att hjälpa samerna att driva renar. Ett uppdrag som jag utfört tusentals gånger efter det.

Roligast med jobbet tycker Ulf är kontakten med alla möjliga människor som han träffar.

– Jag har flugit allt från medlemmar i kungahuset, artister, idrottsstjärnor till många stora företagsledare. Men lika intressant är det att få träffa helt vanliga människor, gärna de som har valt att bosätta sig långt från vanliga vägar. De har ofta en spännande livshistoria att berätta.

Under många år hade ”Spökis” bolag ambulansflygningarna i länet och Ulf har gjort många hämtningar med ambulanshelikoptern.

– En gång skulle jag hämta en dam i Storensjön. När jag landat kom en läkare ut från huset och pekade på rotorn att jag skulle stänga av maskinen. Jag trodde att jag kommit för sent men när vi kom in i stugan skulle den svårt sjuka patienten, som hade drabbats av njursten, bjuda på kaffe först innan vi for. Det är hårt virke i somliga.

Under de 33 år som Ulf flugit sin helikopter har han fått motorstopp fyra gånger.

– Tre gånger har jag dalat ner på någon öppen plats och allt har gått bra. Den fjärde gången var över öppet vatten och jag fick sätta ner maskinen i Rödösundet, inte lika lyckat, men jag klarade mig utan skador och maskinen flyger fortfarande efter renoveringen.

I tisdags blev Ulf uppvaktad av sin personal på flygbolaget med tårta och en fin whiskey efter det blivit klart att han tagit helikopterrekordet.

– Det mest märkliga i den här historien är att jag aldrig varit så överdrivet flygintresserad. Jag skulle aldrig drömma om att ta helikoptern och åka ut på en flygtur för nöjes skull. Då tar jag hellre bilen eller skotern.

Förutom de 20 000 flygtimmarna med helikopter har Ulf flugit 8 000 timmar med vanligt flygplan.

Mer läsning

Annons