Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tv-bilderna ger varumärket Vinterstaden draghjälp

/
  • Mer perfekta vinterbilder än vad som nu kablas ut från Östersund går knappast att få fram. Foto: henrik flygare

Är bilderna som går ut till miljontals tittare från skidskyttet i Östersund även säljande turistreklam, eller försvinner effekten av exponeringen när tittaren stänger av teven?

Annons
Enligt Robert Petterson, som är forskare på turismforskningsinstitutet Etour, finns effekten av exponeringen från Östersund kvar betydligt längre än sändningarna varar.
– Man kan jämföra med spelfilmer som Sagan om Ringen och Nya Zeelandmiljöer, eller Broarna vid Madison County för att ta några konkreta exempel.
– Där har man gjort studier som visar att det här bidrar till ett ökat intresse och resor till området i upp till fyra år, säger Robert Pettersson.
Han är tämligen säker på att när Östersund, Åre eller Jämtland syns i mediala positiva sammanhang så förstärker det imagen och varumärken som är under uppbyggnad.
– Det sträcker sig helt säkert bortom söndag när sista skidskytten har gått i mål.
Mängder av faktorer har betydelse för vilket resmål besökare väljer att åka till.
– Men väljer man likvärdiga resmål i tid och kostnader kan det vara såna här faktorer som spelar in. Även på arbetsmarknadsregionen kan dessa faktorer bidra till att förstärka bilden av Östersund och Jämtland, säger Robert Petterson.
Han ser också att den profil Östersund gått ut med som vinterstad i år gynnas av att klimatet, vädret och snöbilden stämmer överens, vilket är en bonus inför tittarna som följer skidskyttesändningarna.
Men om den bilden inte stämmer när folk kommer på besök så är Vinterstaden inget säkert vinnarkoncept.
– Kablas de här bilderna ut med vintersnö i träden i början av december så är det en bild som riskerar att urholkas.
– Är det storm och regn kan det svänga åt andra hållet. Man pratar om förväntningar och infriade förväntningar i de här sammanhangen och hur det påverkar sannolikheten till återbesök, enligt Robert Petterson.
Han bedömer också att den här typen av vinterevenemang följer en utpekad strategi som ligger inom ramen för evenemangslänet Jämtland.
"Och det kan konstateras att just evenemang allt oftare uppges vara en egen reseanledning. Evenemangen lockar till sig besökare och spås kunna bidra till lokal och regional tillväxt".
Det framgår av en rapport som Etour gjort klar i dagarna; om effekterna av Skidskytte-VM och Vinterfestivalen i Östersund förra vintern. I den slås också fast att återkommande evenemang måste förnyas för att undvika nedgång.
Vinterfestivalen ses som värdefullt ur ett besöksperspektiv och att lägga den samtidigt som skidskytte-VM förra året bedöms som ett lyckat strategiskt drag.

Mer läsning

Annons