Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turisttrafiken på Inlandsbanan ökade

Allt fler resenärer väljer att åka inlandsbanan.

Annons

Rekordmycket pengar lades också på underhåll av banan och bolaget hoppas på investeringar även de närmaste åren. Bland annat så kallad bärighetshöjning mellan Brunflo och Sveg.

Antalet resenärer på Inlandsbanan ökade rejält förra året och det var framförallt dotterbolaget till Inlandsbanan AB, Ibab, Grand Nordic AB som gjorde en extra ansträngning att sälja färdigpaketerade resor. Turistresor för sammanlagt tolv miljoner kronor såldes under 2009.

– Folk bokar tidigare och tidigare. Hittills har vi sålt för 2,7 miljoner mer än vid denna tidpunkt förra året, säger Anna Frykman, marknadsansvarig på Grand Nordic AB.

Faktum är att resandet på Inlandsbanan har ökat varje år sedan 2003. Mellan 2003 till 2006 ökade resandet med upp till 15 procent varje år och 2007 blev ett rekordår med ett hopp från 12 328 personer (2006) till 15 786 personer (2007).

Fjolåret blev förövrigt ett rekord vad gäller underhåll.

Banverket anslog förra året 70 miljoner kronor i upprustning av Inlandsbanan. Det var första gången som Ibab fick ett så stort tillskott i extra investeringspengar. I grunden handlar det om såväl upprustning av banan och så kallad förtätning av master längs hela Inlandsbanan – från Mora i söder till Gällivare i norr. Ett projekt som beräknas vara klart 2011.

– Vi vill att det ska vara möjligt att kunna nå fordon överallt längs banan så därför bygger vi mobilmaster. Det gör att även resenärer kommer att ha möjlighet att kunna ringa längs hela inlandsbanan, säger Hanna Falkeström, administrativ chef på Ibab.

Ett av de större byggprojekten som påbörjades förra året, men som ännu inte är klar, är bärighetshöjningen i norra delen av banan: mellan Arvidsjaur och Jokkmokk.

– Den sträckningen har varit vår svaga länk då vi inte kan köra gods. Vi tog ett rejält steg där förra året, säger Hanna Falkeström.

Ur Ibab:s utvecklingsplan:

”I planen konstateras betydande investeringar längs banan för att den skall kunna nyttjas fullt ut för såväl person- som godstrafik samt även kunna fungera som omledningsbana för trafik från stambanenätet. I en första prioritet redovisas behov av investeringsmedel för införande av nytt trafikledningssystem, bärighetshöjning Brunflo–Sveg och Arvidsjaur–Jokkmokk, upprustning och driftsättning av tvärbanorna Furudal-Bollnäs och Arvidsjaur–Jörn samt nya terminalplatser längs Inlandsbanan”.

När får vi se upprustning av sträckningen mellan Brunflo och Sveg?

– Vi hade gärna rustat upp Brunflo till Sveg men som det ser ut i dag har vi inte ekonomiska muskler till det.

Mer läsning

Annons