Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuffa tider – även för konsumentvägledaren

/
  • Konsumentvägledaren Ingrid Krylén har sitt kontor i Lit och jobbar med alla kommunerna i länet utom Strömsund. Foto: Jan Andersson

Konsumentvägledaren Ingrid Krylén från Lit har bråda dagar. Aldrig tidigare har hon haft så många ärenden som just nu.
– Det beror på de dåliga tiderna, säger hon

Annons

Första kvartalet 2008 hade konsumentvägledaren Ingrid Krylén 564 ärenden. Samma kvartal i år har siffran stigit till 733.

– Det är en ökning med 169 ärenden, säger hon och det verkar bara bli fler.

Krylén säger att det är de dåliga tiderna som gör att folk nu i större uträckning anmäler att de känner sig lurade.

– Oftast är det stora summor som varje ärende handlar om och folk har ett större behov nu att hålla i sina pengar.

På frågan om vilka ärenden som ligger i topp svarar Ingrid Krylén direkt att det är de som känner sig blåsta av sina hantverkare. Oftast har man fått ett muntligt pris som inte visar sig stämma när det är dags att betala.

– Därför ska de som beställer ett jobb av en hantverkare alltid be om ett skriftligt kontrakt där priset finns med från början. Där allt ska stå som ingår och inte ingår i renoveringen eller tillbyggnaden.

– Annars kan det vara svårt att bestrida ett sådant ärende.

Som nummer två på listan är enligt Krylén problem med bilhandlare och bilverkstäder.

– Där är det ofta samma sak med att priset har blivit ett annat när det är dags att hämta bilen. Här har vi också problem med näthandeln när någon köper en bil exempelvis i Göteborg och bilen visar sig vara i ett annat skick än vad som vad sagt och bilderna på nätet visar.

Nummer tre på topplistan är telefon- och mobilabonnemangsförsäljning.

– En del matvaruaffärer låter säljare från olika telefonbolag stå och erbjuda sina tjänster. Oftast blir kunderna rejält lurade av de smarta säljarna och jag har svårt att förstå hur affärsinnehavarna kan tillåta den här formen av försäljning i deras butiker. De som blir lurade kommer sedan till mig och vill ha hjälp med att häva kontraktet. Det är svårt eftersom överenskommelsen oftast är bindande.

Hon säger också att när det gäller telefonförsäljning är det bästa man kan göra är att aldrig köpa något när en försäljare ringer.

Ingrid Krylén är konsumentvägledare i samliga kommuner i länet förutom Strömsund. Tidigare hoppade Ragunda kommun av samarbetet, men från och med i år de med igen.

Ingrid tycker att hon har väldens bästa jobb, men säger samtidigt att hon många gånger blir bestört när hon ser hur många som blir lurade.

– Jag tycker så synd om många av dem som vänder sig hit, särskilt äldre som har svårt att prata för sig. Många gånger ringer jag då själv till de affärer och företag som de anser att de blivit lurade av.

Har du något aktuellt ärende på gång?

– Här är en familj som installerat jordvärme och när de skulle betala var räkningen 20 000 kronor dyrare.

– Så får det naturligtvis inte gå till och jag ska försöka hjälpa till så att familjen får rätt. Annars blir det allmänna reklamationsnämnden som tar över en stor del av de fall som inte går att lösa här.

Mer läsning

Annons