Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidnings-vd byter bransch – satsar på mjölk i stället

/
  • Efter 13 år som vd i den lokala tidningsbranschen slutar Göran Henriksson som vd för Östersundstidningar. Under det första kvartalet nästa år börjar han på mejeriföretaget Milko. Foto: Håkan Luthman

Östersundstidningars vd Göran Henriksson slutar och blir istället vd för Milko.

– Det är en spännande utmaning, säger han.

Annons

Han sade upp sig från ÖT i söndags efter ett par veckors betänketid. Göran Henriksson har varit på Östersundsposten och på Östersundstidningar i totalt 13 år. Före det var han annonschef i tre år. Det är bland annat det som ligger bakom hans beslut att gå vidare till Milko.

– Jag har varit här länge och det känns spännande att lära sig något nytt och att arbeta i den hårt konkurrensutsatta verksamhet som Milko har. Det är en utmaning att öka Milkos marknadsandelar.

– Det känns också lite vemodigt att lämna Östersundstidningar, säger Göran Henriksson.

Det nya jobbet innebär att han får 700 anställda under sig, i förhållande till de 150 anställda som finns inom ÖT.

Det är ännu inte klart när Göran Henriksson slutar på Östersundstidningar.

– Det blir någon gång under det första kvartalet nästa år, säger Göran Henriksson.

– Det är naturligt för Göran att gå vidare och jag kan bara tacka för en god insats i Östersund och önska honom lycka till, säger Jan Cahling, vd för Mittmedia, som äger ÖT.

Rekryteringsarbetet för en ny vd för Östersundstidningar har börjat.

– Vi har en kravprofil klar. Jag har tagit ett par personkontakter redan nu och har ett antal tänkbara namn på förslag, säger Jan Cahling.

Om inte vd-posten blir löst på det sättet är nästa steg att vända sig utåt i en rekryteringsprocess. Det är en självklarhet att en ny vd ska tillsättas.

– Det är viktigt för oss att det finns någon som styr verksamheten och kan skapa trygghet i organisationen genom det omfattande förändringsarbete som görs, säger Jan Cahling.

Han syftar bland annat till det, som LT tidigare skrivit, att det ska bli 12 nya tjänster Östersundstidningar när den gemensamma annonsproduktionen för Mittmedia förläggs till Östersund.

Mer läsning

Annons