Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonmiss bakom försenat tåg till EU-mötet i Åre

/

Det blev en trög start för deltagarna på väg från Östersund till Åre och konferensen med EU:s miljö- och energiministrar.

Lokföraren missade att ringa Banverket och ge klartecken om att slå på strömmen.

Annons

Politiker och företagare som tidigare i veckan deltagit i en konferens i Östersund skulle åka chartrat tåg från centralstationen till Åre på onsdagsmorgonen. Avgångstid var satt till 08.15 men efter två timmar var deltagarna kvar på stationen i Östersund.
På grund av en miss hade ingen gett besked om att spåret skulle strömsättas. Därför kunde det specialbeställda tåget inte avgå och felsökningar vidtog innan man fick klart för sig vad det hängde ihop med. Först när klockan var 10.30 rullade tåget iväg, utan problem sedan strömmen slagits på.
– De som chartrat tåget hade inte koll på att de skulle ringa Banverkets driftledning i Ånge för att spåret ska strömsättas, säger Tobbe Lundell, pressinformatör hos Banverket.
Tåget var chartrat av Swedtrack och efter drygt två timmar fick man klart för sig att det krävdes ett telefonsamtal för att få igång tåget. För chartrade tåg som avgår utan tidtabell krävs normalt att spåret strömsätts före avgång genom ett samtal från lokföraren, enligt Tobbe Lundell.
Däremellan hade tåget växlats manuellt till ett annat spår på bangården där det uppstod ytterligare problem med anpassning till ett godståg på spårområdet.
Konferensen i Åre med miljö- och energiministrarna genomsyras av orden eko-effektivitet.
Passagerarna på tåget sitter i en buss, som är uppkörd via en ramp, på en så kallad Flexiwaggon. Den används för järnvägstransport av bussar och lastbilar och är en miljölösning för tunga transporter under långa sträckor.

Mer läsning

Annons