Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tätare turer med franskt värstingtåg

I augusti tar Norrtåg över trafiken på Mittnabolinjen efter Veolia.

Nya specialbyggda tåg från Frankrike kommer köra till Sundsvall både snabbare och oftare.

– De är byggda för att klara temperaturer ner till minus 35 grader, avslöjar Lars Kleppe, Sverigechef på franska tågjätten Alstom.

Annons

Norrtåg är ett samägt bolag bestående av länstrafikföretagen i de fyra nordligaste länen som ansvarar för all tågtrafik i norr de närmaste fem åren.

Efter upphandling så beslöt Norrtrafik att Botniatåg med gamle Östersundsprofilen Micke Almenäs (vd på Jämtlandsbuss under 1990-talet) i spetsen skulle få driva Mittnabolinjen.

Det kommer bli en rad förändringar när Norrtåg/Botniatåg tar över driften i augusti.

• Nio dagliga dubbelturer – mot dagens fem.

• "Expressavgångar" mellan Östersund och Sundsvall som inte stannar på de mindre orterna och förkortar restiden till 1 timme 57 minuter från dagens 2 timmar och 20 minuter.

• Högre driftsäkerhet tack vare franska tågkoncernen Alstoms nya specialtåg Coradia Nordic X62.

Enligt Alstoms svenske chef Lars Kleppe klarar Coradia Nordic X62 extrem kyla ner till minus 35 grader.

– Sådan kyla ställer särskilda krav på utrustningen som till exempel att packningarna tål kylan. Framförallt är det vid kallstart när tåget stått över natten som det är en särskild procedur för att starta igång tåget, säger han.

De senaste vintrarna har tåg inställda på grund av elektriska fel varit vanligt förekommande. Alstoms lösning för "vintertåget" Coradia Nordic X62 är att placera all elektrisk utrustning på taket för att undvika nedfrostning och snörök.

– En annan aspekt är att lösa problemet med snöansamling framför och under tåget när det är snö på spåret. Det har vi löst med att ge Nordic X62 en helt slät undersida, säger Lars Kleppe.

Mer läsning

Annons