Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Systersajt ska hjälpa kvinnliga företagare

/
  • Ännu har inga skyltar kommit upp på byggnaden i centrala Svenstavik där det nya företaget Sister business ligger. Inom fem år hoppas Margaretha Lindbäck Hansson, grundare till sajten, att den ska sträcka sig över hela världen. ”Företaget finns lokalt men genom internet kan vi verka globalt”, säger Margaretha.
  • ”Det är alltid speciellt att få vara med från början och jag tror stenhårt på det här”, säger Marlene Mattes, till vänster i bild, som arbetar som administratör på Sister business. Margaretha Lindbäck Hansson, i mitten på bilden, som startade företaget anställde både Marlene och Carolinne Gruvelgård.
  • I november förra året startade Margaretha Lindbäck Hansson en sajt där kvinnliga företagare kan visa sina produkter, tjänster och besökmål.  Hon tror att konsumenterna blir mer och mer medvetna om vad de köper. ”Jag tror att den solidariska tanken är stark, speciellt bland unga vuxna”.

För två veckor sedan startades Sister business – en sajt som ska hjälpa företagande kvinnor att få ut sina produkter, tjänster och besöksmål på en bredare marknad.

Annons

Margaretha Lindbäck Hanson ligger bakom företaget.

– Det är viktigt för kvinnor att kunna tjäna pengar och försörja sig för att kunna bli självständiga och genom min sajt kan kvinnor känna att de finns med i ett sammanhang, säger Margaretha.

Margaretha Lindbäck Hansson, som bor i Bingsta utanför Svenstavik, har en bred bakgrund och hon har bland annat arbetat som rådgivare i Bergs kommun till kvinnliga företagare.

– Där fick jag en oerhörd inspiration från kvinnorna jag träffade och det gjorde att jag själv ville starta ett företag, säger Margaretha.

Margaretha var även med och startade Åtigårn som i dag är ett lokalt resurscentrum för kvinnor i Jämtland och Härjedalen. Utifrån Åtigårn föddes idén till Sister business där hon såg att det fanns ett behov för företagande kvinnor att skapa nätverk.

Sajten har två anställda, Carolinne Gruvelgård som är webmaster och Marlene Mattes som är administratör. Hemsidan har en e-shop där företagande kvinnor kan sälja produkter och de kan även marknadsföra tjänster och besöksmål. Inom kort kommer man även kunna ladda hem musik gjord av kvinnor på hemsidan.

– Det är roligt att få vara med från början och jobba med målsättningen med företaget, säger Carolinne Gruvelgård.

För Margaretha är det viktigt att vara tydlig med syftet av det virtuella företaget – att lyfta fram företagande kvinnor och att konsumenter genom medveten shopping ska kunna stödja kvinnor utan att flera mellanhänder kommer emellan.

Tanken med webbutiken är inte att enbart verka lokalt utan att det ska bli en global säljsajt, där även kvinnor i tredje världen ska kunna vara med.

– Givetvis kommer det inte att kosta lika mycket för de kvinnorna att vara med på sajten som för västerländska kvinnor, säger Margaretha.

Varför är det viktigt att stödja kvinnliga företagare?

– Därför att kvinnor än i dag inte lever under samma villkor som männen. Kvinnor tjänar fortfarande mycket mindre än männen och majoriteten av världens fattiga är kvinnor. Ekonomi har en stor påverkan på makt och många kvinnor har inte de feta plånböckerna för att kunna nätverka lika mycket, säger Margaretha.

I maj kommer den officiella invigningen av företaget ske på centralstationen i Stockholm tillsammans med flera kvinnliga företagare som medverkar på sajten.

Mer läsning

Annons