Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskarna shoppar mer men i Östersund är det stabilt

/
  • Annika Lundgren och hennes dotter Gabriella Westman provar kläder till bröllop.
  • Clas Ohlson hade en försäljningsuppgång på 13 procent i juni, men i Östersund har de ungefär samma siffror som de haft tidigare.
  • Miche Nilsson letar efter födelsedagspresenter på Clas Ohlson. Han har inte märkt av finanskrisen så mycket utan handlar på som vanligt.
  • På somrarna är det så mycket turister i Östersund att det drar upp försäljningen på klädbutiken Zlave.
  • Annika Lundgren och hennes dotter Gabriella Westman provar kläder till bröllop.

Trots lågkonjunkturen tycks svenskarnas shoppingsug ha återvänt. Enligt en undersökning ökade detaljhandelns omsättning med 5,4 procent i juni.

– Folk verkar mer positiva nu, säger Carl Bergsten, butikschef på Zlave i Östersund.

Annons

Omsättningen ökade med 5,4 procent jämfört med samma månad i fjol, mätt i löpande priser. Vid mätning i volym och kalenderkorrigerat var ökningen 2,2 procent, enligt Statistiska centralbyrån och Handelns utredningsinstitut.

– Det är för tidigt att säga om handeln är på väg tillbaka, men den har helt klart blivit stabilare. Vi kan se en liten uppgång i försäljningssiffrorna, säger Carl Bergsten på Zlave.

Han tror att folk blivit allmänt trötta på att höra om finanskrisen och tycker att det blivit en positivare stämning kring handeln på senaste tiden.

– På sommaren är det så mycket turister också, både svenska och utländska - de drar upp försäljningen rejält, säger han.

Branscher som efter en mycket trög start nu går hyggligt är bland annat järn- och bygghandel, färghandel och möbler. Anledningen kan vara att fler stannat hemma på semestern och istället satsat på förnyelse av hemmet. Rotavdraget och en låg ränta ger också bättre möjligheter till satsningar på boendet.

Hemmafixarkedjan Clas Ohlsons försäljningsuppgång i juni var till exempel 13 procent.

– Vi har haft ungefär samma siffror som i fjol, men handeln i sig är ju väldigt stark på Clas Ohlson. Nu hoppas vi på att ombygget av Domus-huset med nya aktörer och starka varumärken kan ge oss en skjuts, säger Jerker Gustavsson, butikschef i Östersund.

På MQ har de inte märkt av någon försäljningsuppgång, däremot har deras kunder blivit mer konsumentmedvetna.

– De prioriterar kvalitet och uthållighet på ett helt annat sätt. Men det har blivit som en trend med det också, att shoppa mer långsiktigt, säger Janica Svensson, butikschefen i Östersund.

Att konsumenterna blivit mer medvetna ser det på att kunderna ofta funderar längre innan de köper någonting, går in i butiken och provar vad de tänkt köpa flera gånger innan de gör slag i saken, hänger undan kläder och handlar mer på rean.

– Kunderna kanske unnar sig lite mer nu, men annars märker vi fortfarande av finanskrisen, säger Janica Svensson.

 

Mer läsning

Annons