Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensk Handel: Fler borde satsa på stora högtider

Fler butiker borde satsa på stora högtider som Ramadan. Det anser Svensk Handel.

– Det finns pengar att tjäna för de handlare som lär sig att ta tillvara på de olika högtiderna, säger Meta Troell, omvärlds-analytiker på Svensk Handel.

Annons

Under Ramadan är det många som lägger mycket pengar på mat och leksaker men butikerna är ofta dåliga på att tillvarata högtidens möjligheter.

– Dagligvaruhandeln skulle kunna bli bättre. Vid midsommar ställer de till exempel ofta gräddfilen vid sillen för att hjälpa kunderna. Sådana satsningar är nästan aldrig aktuella under Ramadan, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel.

En ny rapport från Svensk Handel visar att det finns en stor köpkraft hos de som firar Ramadan. Men för att nå dem är det viktigt att butikerna har kunskaper om högtiden, har de varor som behövs och vågar satsa på marknadsföring.

– När jag har ringt runt till butiker har många sagt att de borde satsa mer men sedan skjuter de det på framtiden. Jag tror inte att det handlar om att de inte vill, utan många är nog rädda för att göra fel, säger Meta Troell.

Willys i Östersund har tagit hem extra mycket varor inför starten av Ramadan och ska troligtvis ha någon kampanj strax före den avslutande festen om en månad.

– Då brukar vi ha en storsatsning, säger butikschefen Rikard Nordström.

På Coop Forum i Östersund görs det ingen särskild satsning.

– Vi gör ingenting utöver det ordinarie schemat och vi tar heller inte in produkter utöver det vanliga sortimentet. Tar någon produkt slut fyller vi på men vi har inte förberett oss på något särskilt vis, säger Hans-Ola Gresseth, chef på matvaruavdelningen.

Meta Troell vill uppmuntra handeln att bli bättre på att tillvarata högtider som firas.

– Det gör väldigt mycket om butikerna visar att de vet att det är en stor högtid. De kan dekorera, skylta, använda symboler och färger som förknippas med religionen, säger Meta Troell.

Förutom mat handlas det mycket leksaker under Ramadan. Fastan avslutas med en stor fest och till den köps det många presenter.

Som hjälp till butikerna har Svensk Handel tagit fram en mångkulturell almanacka i samarbete med Mångkulturellt Centrum. Den ska ge en bra överblick och även information om olika högtider och firande.

Mer läsning

Annons