Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svens brandbil går på gengas

/
  • Lacken på den gamla brandbilen är kanske inte i bästa skick, men Sven Carlsson vet inte om han ska lackera om den. ”Det skulle vara kul att ha den kvar i orginalskick”, säger han. Foto: Jan Andersson
  • Att brandbilen gått i Bräcke går inte att ta miste på.
  • ”Vi har redan provar gengasaggregatet och det fungerar fint. Nu fattas bara några justeringar”, säger Sven Carlsson.Irene Carlsson får sitta bakom ratten när bilen ska dras fram ur sitt garage med gårdens traktor.
  • Här bak fanns vattentanken tidigare. Nu har Sven tagit bort den och gjort om utrymmet till vedförråd.

Svens brandbil från 1945 är en unik skapelse. Troligen är det länets och kanske Sveriges enda brandbil som går på gengas. Till sommaren kan du möta den på vägarna kring Lit.

Annons

Länets enda gengasbrandbil finns i Palleråsen, en bit utanför Lit. Ägare är Sven Carlsson som köpte bilen för fyra år sedan och han och hans kompis Ivan Westermark satte direkt igång med att konvertera bilen till gengas.

– Ivan, som nu är 82 år och bor i Dalarna, kommer hit till Palleråsen varje sommar. Han var med på gengastiden, så han har nog jobbat mest för att få det hela att fungera, säger Sven Carlsson. Nu är det bara några små justeringar kvar så är det bara att tuta och köra.

Brandbilen är en Volvo 127 från 1945. Den gick under sina glansdagar som räddningsfordon i Bräcke kommun och har trots sin ålder bara gått 1000 mil.

1960 sålde kommunen bilen till Harry Almkvist från Bräcke, som var en känd veteranbilsentuiast. Där blev den stående i 36 år innan Sven Carlsson fick höra talas om brandbilen och åkte till Bräcke för att göra affär.

– Många tycker att bilen verkar vara i dåligt skick, men det är bara färgen som håller på att blekna. Antingen så lackar jag om den och får till den i nyskick eller så låter jag den vara i det orginalskick som den är nu. Jag har inte riktigt bestämt mig än, säger Sven.

Den gamla Volvon har plats för tio passagerare och utrymmet där vattentanken tidigare fanns har Sven gjort om till vedutrymme.

– Det går rätt mycket ved så vi har lagt upp ett rejält förråd. Skulle veden ta slut under färden så är det lätt att koppla om den till bensindrift igen.

Volvon har en sexcylindrig motor på 90 hästkrafter, men när gengasen är påkopplad så försvinner 40 procent av effekten.

– Det är inget fartåk precis, men den räcker för att tuffa omkring på vägarna runt Palleråsen, säger Sven som planerar några fina turer till sommaren med hustrun Irene.

Mer läsning

Annons