Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svag krona ger extra klirr i kassan

/
  • För tio år sedan gick 30 procent av omsättningen på dåvarande Ullfrotté på export. I dag säljer Woolpower 70 procent 
till
 utlandet.
  • Det går allt bättre för textilföretaget Woolpower i Odenskog. Den svaga kronan är en del i framgången, men bara till viss del. ”Det är inte bara den svaga kronan som gör att det går bättre. Vi har framförallt satsat hårt på marknadsföring, på nya länder och nya kunder”, säger Adam Brånby.
  • Elsy Jonsson är en av Woolpowers sömmerskor. Just nu syr hon på en stororder på underställ till franska armén.
  • Varje sömmerska är personligt ansvarig för de produkter som sys och plaggen kan direkt härledas till, som i det här fallet, Elsy Jonsson.
  • En stor del av maskinparken är special-beställd och unik för Östersund.
  • Inga Öhlund började på dåvarande Vinetta 1975 och är fortfarande kvar – tre företagsnamnbyten senare. ”Det är en stor skillnad på jobbet i dag. Då sydde man kanske 8 000 ben om dagen. Nu är jobbet mycket mer varierat”, säger hon.
  • Sara Wänseth är ansvarig för Woolpowers marknadsföring och export.

Den svaga kronan förbättrar försäljningen för exportbolagen – i vissa fall med upp till sju procent. Woolpower i Odenskog är ett av företagen som gynnas. Och den internationella textilmarknaden vinns bit för bit.

Annons

De blev länets marknadsförare 2007 på Guldgalan i Östersund och utsågs till Årets marknadsförare i landet 2008 av Sveriges marknadsförbund.

Det pekar uppåt och framåt för Woolpower, Ullfrotté, i Odenskog i Östersund.

– Det går bra. Ja, det går riktigt bra, säger vd:n Adam Brånby som med hjälp av en i princip helt ny administration och med en nästan fördubblad arbetsstyrka på fyra fem år, har plockat allt större bitar av exportmarknaden.

Den svaga kronan gynnar den svenska exportföretagen. Det är en del i de positiva signalerna från exportföretagen – i synnerhet från storföretagen.

För helåret 2008 räknade exempelvis verkstadsföretaget Alfa Laval i mitten av november med en negativ valutaeffekt på 280 miljoner kronor. Sedan dess har kronans värde pressats ner ordentligt.

– Man kan väl säga att det ändrar saken, säger Alfa Lavals Gabriella Grotte till Tidningarnas Telegrambyrå, TT.

Och med en svag krona har exportbolagens försäljning bättrats på med mellan sex till sju procent.

Peter Malmqvist, aktieanalytiker, tror att övriga större exportbolag, som exempelvis Sandvik, Atlas Copco, SKF och de andra storbolagen på börsen kommer att märka av en liknande utveckling.

– De borde få ungefär samma effekt som Alfa Laval, säger han till TT.

En klen svensk krona gentemot exempelvis euron och dollarn ger plus även för Woolpower.

– Det stämmer, men det är inte bara den svaga kronan som göra att det går bättre. Vi har framförallt satsat hårt på marknadsföring, på nya länder och nya kunder, säger Adam Brånby.

Sara Wänseth, ansvarig för Woolpowers marknadsföring och export, berättar att det ligger flera års arbete bakom nylanseringen av ull-underställ från Östersund på såväl den europeiska som den amerikanska, japanska och ryska outdoor- och yrkesmarknaden.

– För tio år sedan gick 30 procent av omsättningen på export. I dag är vi uppe i 70 procent och vi har nya marknader och kunder på gång.

Adam Brånby konstaterar vidare att det är många yttre faktorer som spelar in för en förbättrad export – faktorer som han som företagsledare inte kan styra över.

– Vi vet att vi gör unika kvalitetsprodukter och att vi kan sälja ute i Europa och världen på vår kvalitet, men om euron går åt andra hållet, från nio till sju kronor, då vete fan om vi klarar det.

En annan problematik som också är kopplat till yttre faktorer är upphandlingar som i regel sträcker sig upp till 1,5 år från påskrivet avtal till levererad produkt och betalning.

– För oss gäller det att gissa oss till vad euron står i för kurs om 1,5 år. Det kan vara väldigt svårt, säger Adam Brånby.

Mer läsning

Annons