Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strandade planer på båtplatser

/
  • – Det handlade ju inte om några stora pengar, ändå säger kommunen nej.Franz Birkl har svårt att förstå sig på Östersunds kommun, som avslår hamnkommitténs utbyggnadsförslag.Foto: Jan Andersson
  • – Det var meningen att förslaget om utbyggnad skulle bli räddningen för att minska kön till båtplatserna  i Östersund. Men nu verkar det inte bli något av planerna, säger ordförande  i hamnkommittén, Franz Birkl.Foto: Jan Andersson

Planerna på att bygga ut Östersunds småbåtshamn verkar stranda långt innan de hunnit sjösättas.
– Kommunen verkar inte tycka om oss båtfolk, säger ordföranden i hamnkommittén, Franz Birkl.

Annons

Det står 170 båtägare i kö för att få en båtplats i Östersunds båthamn. För att kunna minska kön har hamnkommittén ansökt om att få bygga ut den befintliga småbåtshamnen med 70 platser till. Planerna var att lägga den befintliga vågbrytaren 40 meter längre ut i sjön och då skulle man få plats för de nya båtarna.

– Vi har beräknat att utbyggnaden skulle kosta 2,6 miljoner och meningen var att båtfolket skulle stå för hälften och kommunen den andra halvan.

Nu har Kultur- och fritidsnämnden avslagit hamnkommitténs ansökan med motiveringen att kommunen inte är beredd att ta ansvar för ytterligare en utbyggnad i Östersunds hamn, samt att nämnden saknar ekonomiska medel i budgeten för en hamnutbyggnad.

– Märkligt att man inte kan ställa upp när det handlar om så lite pengar, säger Franz Birkl. Här tror man att Östersunds befolkning ska öka de kommande åren, men man verkar göra hemskt lite för att locka hit de människorna. Båtplatser kan vara ett skäl för att få folk att flytta hit. Det känns som om kommunledningen inte tycker om oss båtfolk, säger han.

Nuvarande hamnkapaciteten inom Östersund – Frösön är 420 platser, som är fördelade med 150 stycken i Östersund och 270 på Frösösidan.

– Vad det gäller Frösön så finns det möjligheter att bygga ut ett 25-tal platser för mindre båtar, sedan är det fullt där.

Birkl säger också att man först lämnade ett förslag om en utbyggnad som skulle sträcka sig från nedfarten av gamla isvägen och mot före detta Beijers.

– Det skulle också ha inburit 70 extra platser, men den ansökan gick inte hem hos plankontoret.

Franz Birkl tror att de flesta båtägarna vill ha sina platser i Östersunds hamn.

– Gångbron, som många större båtar inte kommer igenom är en av anledningarna. Närheten till centrum och olika aktiviteter som Storsjöyran är en annan, säger han.

LT har sökt ansvarig politiker Karin Thomasson för ett uttalande, utan att lyckas nå henne.

Mer läsning

Annons