Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storsponsor i graven – men skidskyttet får sina pengar ändå

/
  • Åke Ljusberg menar att skidskyttet kommit att innebära ett allt större pr-värde i takt med framgångarna, samt att det syns mer på tv. Bilden från skidskytte-VM i Östersund i februari 2008.Foto: Ulrika Andersson
  • Åke Ljusberg ger lugnande besked..

Sparbankernas förvaltningsbolag AB, som årligen delat ut flera miljoner i bidrag till idrott och kultur, har i dagarna gått i graven. Men Sparbankstiftelsen Jämtland påverkas inte – och inför världscupen i skidskytte går de tillsammans med Swedbank in som stor sponsor.

Annons

Sparbankernas förvaltningsbolag AB har fram till nu varit ett bolag gemensamt ägt av elva av de 22 Sparbanksstiftelser som finns runt om i landet. De har årligen delat ut flera miljoner till forskning, samt föreningar inom kultur och idrott.

För bara två år sedan hade de tillgångar på 25 miljarder och var största ägaren i Swedbank. Men finanskrisen och Swedbankaktiens nedgång kom emellan.

I samband med Swedbanks nyemission lånade bolaget pengar av Folksam för att hjälpa till med finansieringen. Men sen föll sen föll Swedbanks aktie ännu mer och Folksam krävde in krediterna.

Inga pengar finns nu kvar och bolaget avvecklas.

Hur påverkar det här Sparbanksstiftelsen Jämtland?

– Det är två helt olika saker, säger Åke Ljusberg, ordförande i Sparbankstiftelsen Jämtland lugnande.

– Sparbankstiftelsen Jämt-land finns kvar och vi har ett antal pengar – inte lika mycket som förr, men vi har inga lån, säger han.

Någon risk med deras färska beslut att gå in som större sponsor tillsammans med Swedbank inför världscupstävlingarna i skidskytte i december ser han inte.

Hur mycket pengar rör det sig om?

– Ett par hundra tusen går vi in med, tillsammans med Swedbank.

Det innebär att de är en rätt stor sponsor, med svenska mått mätt.

– Vi har några saker i länet vi måste kunna fortsätta stödja – inte bara utifrån ett sportsligt perspektiv utan även affärsutvecklande.

Han menar att skidskyttet kommit att innebära ett allt större pr-värde i takt med framgångarna samt att det syns mer på tv.

– Det pratas om Östersund och Jämtland allt mer både internationellt och nationellt.

Mer läsning

Annons