Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storfilm spelas in i Östersund – passar perfekt som julstad

/
  • Filmen bygger på författaren Levi Henriksens novellsamling Bare mjuke pakker under treet. Foto: Scanpix
  • När LT träffade Eva Aspling och Per Hjärpsgård på Filmpool Jämtland i december förra året kunde de båda sammanfatta ett ovanligt intensivt och bra år. Det här året kan kanske bli än bättre när länets kanske största filmproduktion någonsin ska filmas med start den 9 november här i Östersund.  Foto: Håkan Luthman

Länets kanske största filmproduktion någonsin förbereds just nu i Östersund. Långfilmen Hjem till jul ska spelas in i stan under sex veckor och den totala budgeten ligger på 30 miljoner kronor.

Annons

Det är det norska produktionsbolaget Bulbul film AS som står bakom filmatiseringen av författaren Levi Henriksens novellsamling Bare mjuke pakker under treet. Om allt går enligt planerna så kommer filmen under cirka sex veckor, med start den 9 november, att spelas in i Östersund. Premiären planeras till Cannes filmfestival 2010.

Östersund har valts ut som i plats för inspelningarna mycket på grund av stadens relativa snösäkerhet och att staden gör sig bra som julstad. I handlingen av filmen följs sex parallella historier om förberedelserna inför julkvällen.

Filmpool Jämtland och EU-projektet Mid nordic film commission är med och stöttar filmproduktionen. Filmkommissionär Per Hjärpsgård tror att filmen kommer att generera många miljoner kronor till länet, såväl direkt som indirekt. Som en jämförelse hade inspelningen av filmen Varg en budget på drygt 22 miljoner kronor.

Långfilmen Hjem till jul har alltså en budget på cirka 30 miljoner kronor och enligt produktionsbolaget så kommer drygt 5 miljoner kronor att spenderas under inspelningen i form av mat, inhyrning av personal, boende, transporter och så vidare.

– Ja det här kommer att ge effekter för Östersund. Dels under själva produktionstiden under 6 till 8 veckor men också långsiktigt som marknadsföring för regionen. Det är svårt att säga ett exakt marknadsföringsvärde men om filmen säljs till 25–30 länder och går upp på biodukarna där så handlar det om många miljoner kronor, säger Per Hjärpsgård.

Östersunds kommun har ombetts gå in med 200 000 kronor för att stödja projektet om inspelningen blir av. Filmpool Jämtland och EU-projektet Mid nordic film commission stöttar också filmproduktionen med bland annat avlönade filmarbetare.

Mer läsning

Annons