Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader i hur lärare sätter betyg

Likvärdigheten i att sätta betyg på gymnasiet har inte förbättrats sedan det nya betygssystemet infördes på 1990-talet.

Annons

I en ny rapport har Skolverket jämfört gymnasieelevers kursbetyg med resultaten på de nationella kursproven.

Analyser visar att det är stora skillnader mellan hur lärare sätter betyg i förhållande till resultaten på kursproven.

Skillnaderna finns både mellan lärare inom en skola och i en jämförelse mellan olika skolor.

Skolverket slås fast att de här stora skillnaderna, i förhållande till vad elever presterar på nationella prov, är en indikation på att betygen inte sätts på likvärdiga grunder.

Den stora variationen anses i sin tur vara en stark indikation på att likvärdigheten inte har förbättrats sedan de första gymnasieeleverna fick slutbetyg, enligt det målinriktade betygssystemet 1997.

 

 

Mer läsning

Annons